Svar: Dårlig søvn - 9 mdr.
17. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev. Du har ret i mange af dine overvejelser og jeg er helt enig i at jeres drengs søvnvaner, må skyldes et eller andet - måske ørerne. Jeg ved godt at du skriver at de tidligere har været undersøgt og at man ikke fandt noget der, men har han været forkølet efterfølgende, så er det måske galt igen ...
Det at børn vågner med gråd, småklynker og tydeligvis er trætte, faktisk græder mere eller mindre i søvne, det tyder på smerter og her er ørerne nærliggende at tænke på.
Man skal normalt ikke give børn medicin uden at have lægen inde over, men du kunne godt overveje om du skulle prøve at give ham en stikpille smertestillende (panodil) inden putning, for at se om det giver mere rolig og sammenhængende søvn. Hvis det gør det, så må drengen jo have ondt og skal undersøges.
Hvis det ingen effekt har, så er det spørgsmålet om han vågner, fordi det er blevet en vane. Vi vågner alle sammen 10-15, 20 gange hver nat - det registrerer vi bare ikke, men I har selv rigtig mange opvågninger når I sover. I vågner op, trækker dynen op om jer, skifter stilling, putter jer ind til hinanden, retter på jeres hovedpude, sparker dynen lidt af osv. Jeres dreng gør det samme og det er naturligt at han vågner mange gange.
Jeg får dog lidt på fornemmelsen at han hver gang han vågner får en reaktion fra jer - måske fordi I sover i samme værelse. Han har altså de sidste måneder vænnet sig til at når han har disse natlige opvågninger, så skal I røre ved ham, putte ham lidt osv. for at han kan sove videre igen. Det kunne derfor være en god idé, hvis I kunne minimere dette, så han blev mere og mere selvhjulpen om natten.
Det kan I gøre ved f.eks. at indføre beroligende ord som "sssh" eller "ssså" fordi disse ord kan I på sigt berolige ham med, liggende i jeres egen seng om natten. Han lærer således at lytte og høre at I er der og sover så trygt videre.
En putteklud kunne også være en god idé, den er let at finde i sengen om natten og trække til sig, hvis han har brug for beroligelse.
En mulighed kunne også være at I koblede hans seng sammen med jeres og fjernede tremmerne på den ene side. Det kunne give jer mulighed for lige at lægge en hånd over til ham, så han kan mærke at I er der uden at I behøvede stige ud af jeres seng, for at hjælpe ham videre i søvnen ...
Jeg håber lidt af ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske