Svar: Ammer stadig 6 gange i døgnet
17. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Linda
Tak for din omsorg - nej jeg er bestemt ikke blevet syg, der er bare mange som spørger mig om råd i øjeblikket :)
En plan for dagen til en frisk på på snart 8 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Vågner med amning, det er en dejlig måde at starte dagen på (også selvom det er tidligt :o)
Køres i dagpleje 6.15
Morgen 7: Havregrød, vand af kop
Puttes til morgen/formiddagslur
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Kan stille og roligt også overgå til at få lidt tykmælk med revne æbler, lidt rugbrødsdrys eller lignende.
Powernapper evt. fordi hun kommer meget tidligt op
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt mere og mere familiemad - ris med sovs, pasta med kødsovs, lasagne, laks, rødspættefileter, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller) .... Der skal både være mos og mad i stykker, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i denne plan plads til 3 amninger dagligt, hvilket normalt er passende for børn i 8-9 måneders alderen. Da du allered har fjernet eftermiddagsamningen, vil det være amning inden formiddagsluren du skal fjerne næste gang og derefter amningen inden middagsluren. På den måde lære din datter at blive puttet uden at skulle have mælk.
Du behøver ikke bruge mme i madlavningen, hvis du bruger sødmælk i stedet. Du skal dog være opmærksom på at hun først efter 9 måneders alderen må få større mængder sødmælk, så for at holde hendes mælkeindtag på et rimeligt niveau, så anbefaler jeg også at hun så vidt muligt slukker sin tørst i vand og får sit mælkebehov dækket af amninger hos dig. Fra 9 måneders alderen kan hun uden problemer så begynde at få f.eks. lidt tykmælk om eftermiddagen, som et mellemmåltid. Også sovs, ost osv. er kilder til kalk :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske