Svar: Natamning der tager overhånd
17. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Johannes mor
Det er helt naturligt at jeres datter søger brystet hyppigt, når hun pt er ved at blive kørt ind i dagplejen. Det at hun om dagen skal vende sig til at være væk fra mor, gør hende naturligt mere tryghedssøgende, når I er sammen.
Der er dog ingen tvivl om at amningen spiller en meget vigtigt del i jeres søvnproblemer og det er et faktum, at amningen er jeres datters søvnassociation - hun forbinder brystet med at kunne sove og det er uhensigtsmæssigt. Både fordi dagplejer vil få rigtig svært ved at putte hende, når hun skal sove der, men også fordi jeres datter simpelthen ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden brystet ... Det giver dårlig søvn både for jer og for hende.
Med den alder hun har bør hun faktisk ikke have behov for mere end 2 amninger i døgnet og hun får mange mange flere. Det påvirker hendes indtag af rigtig mad om dagen og vil naturligt på sigt påvirke hendes trivsel negativt.
Du kan vurdere om de to amninger bedst ligger tidlig morgen og aften eller aften og sen aften. Men det er sådan det bør være, fordi det er en dum cirkel I er havnet i. Jo mere hun ammes (også selvom det er kortvarigt) jo mindre vil hun spise af rigtig mad og jo mere behov for amning vil hun have. I skal altså have vendt den situation I står i og med den alder hun har, så er hun så bevidst om brystet, at I må tage beslutningen også selvom det er rigtig hårdt.
Det kan være okay at I et par dage, fordi det er en overgangsfase, vælger at hun ammes aften, sen aften og tidlig morgen - altså tre gange dagligt, men det er et max. Hun bør ikke ammes mere end det.
Gråd kan I ikke undgå, hun vil blive ked af det, frustreret osv. men I kan give hende alt andet end bryst, når det er på de tidspunkter, hvor hun ikke skal have mælk. Hun kan naturligvis få rigtig mad, men man kan også sidde med hende, vugge hende, far kan lægge sig med hende, tale beroligende til hende, hun kan blive kærtegnet, hun kan afledes på forskellig vis osv. Alt andet end brystet.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. amning og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, lidt müsli, ½ banan, frisk bær, frisk frugt, ½ bolle med smør osv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Hun må få alle retter og det er fint at tilbyde hende både mos og mad i stykker. Vand af kop.
En portion grød kan tilbydes som en del af putteritualet, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Ammes kl. ca. 20 og puttes i egen seng
Sen aften 23-24: Evt. amning
Det er synd for jeres datter at hun er så afhængig af brystet og kun kan falde i søvn med det. Det er synd fordi det gør hende ked af det i dagplejen og fordi det ødelægger hendes nattesøvn, hendes indtag af mad og dermed spiller ind på hele hendes trivsel.
I kan ikke forvente at hun selv vil ændre på dette, det er en ændring du som mor er nødt til at indføre :)
Den problemstilling I har, hvor din datter er afhængig af at få brystet hver gang hun skal sove og gennem hele natten, for at kunne sove sammenhængende, handler om det man kalder søvnassociationer.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog eller lytte til et stykke afslappende musik. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Det at din datter, i en alder af 10 måneder er afhængig af dit bryst og af at være i din favn for at kunne sove, er en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det vil nemlig gøre, at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ...
Det er naturligvis fortsat vigtigt at du ammer og giver hende din mælk, men det kunne måske være en idé at du ammede hende i stuen og først derefter gik på værelset for at putte. Det kunne betyde at hun så var mere vågen og registrerede, at hun blev lagt i sin seng og så er det i sengen, at I skal lulle hende til ro.
Så længe hun forbinder det at falde i søvn med at være i din favn, så vil hun søge favnen igen og igen i løbet af natten og først når du tager hende op, vugger hende som I plejer og giver hende det hun søger, - ja så falder hun til ro, sover videre indtil hun så vågner op og har behov for det igen. Det samme gælder, hvis hun gentagende gange får brystet, hver gang hun vågner.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer og det er det I skal lære hende nu.
Det kan her være en god idé at far tager over, fordi han ikke forbindes med brystet, men kan give masser af nærhed og kærtegn. Det kan også være en rigtig god idé at sove på hvert sit værelse, så hun bliver i sin egen seng. Og så er det et spørgsmål om at få sat et nyt søvnritual igen, få skabt en ny søvnassociation for hende, som gør hende uafhængig af jeres hjælp om natten :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske