Svar: Mælkebehov og skemad
17. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Din dreng vil fortsat skulle have 6 flasker i døgnet, som han har fået før han begyndt med grød. Flaskerne vil ligge på nogenlunde samme tidspunkt som tidligere og i takt med at han begynder at spise mere og mere, vil mængden i flaskerne naturligt regulere sig ind.
Først i 7 måneders alderen vil man normalt kunne begynde at erstattet et skemåltid med en flaske og stadig vil barnet have brug for ca. 4 flasker i døgnet i denne alder. Det handler ikke kun om at give ham mælk og sikre hans behov for vitaminer, jern osv. men også om at dække hans væskebehov og han vil ikke kunne drikke tilstrækkeligt af en kop.
Vælling tæller med i mælkeregnskabet og du må gerne fortsætte med vælling til natten så længe du oplever at det har god effekt.
Det er generelt en god idé at holde mængden af skemad på en mængde, som fortsat levner plads til mælk i maven efterfølgende. Hvis barnet ikke får indtaget mælk/væske nok i løbet af dagen, vil han naturligvis søge det ekstra om natten og det er der jo ikke grund til ... :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder måske at kunne sove uden mælk midt nat.
I al hjemmelavet mad børn du bruge mælk og også fedtstof, med mindre du laver grøden på 100% mme, så kan du springe fedtstoffet over.
Sålænge han er under 6 måneder bør frugt gives som frugtmos, altså kogt frugt og også kogte bær. Så kan hans mave bedre kapere det. Men fra 6 måneders alderen må du gerne give ham lidt frisk frugt. Det kan både være en frisk pære du moser med en gaffel eller det kan være en appelsinbåd du giver ham som han kan sidde og sutte saften ud af.
Med hensyn til at rulle frem og tilbage, så er det vigtigt at du hjælper ham med at rulle både fra mave til ryg og fra ryg til mave. Fra mave til ryg kommer han lettest hvis han har armene bøjet ind under sin brystkasse, løfter sig op. Så får han overbalance på grund af hovedets vægt og vil derfor trille om på siden og videre om på ryggen. Fra ryggen triller han lettest, hvis han løfter benene op og drejer om på siden og derfra videre om på maven.
Når børn selv kan vende og dreje sig er risikoen for vuggedød minimal. Så længe han ikke selv kan komme fra mave til ryg, vil der stadig være en risiko og det er en god idé at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt om natten - så længe han ikke kan selv :)
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne sidde i høj stol. Nogle kan lidt før. Prøv at sætte ham der og se hvordan det ser ud. Det er en god idé at bruge hynde til stolen, så han ikke glider rundt på sædet. Sæt ham og se hvordan det ser ud. Hvis han sidder med rank ryg så må han gerne sidde der, men ligeså snart han falder til siden eller falder forover, så er han træt i ryggen og kan ikke holde til at sidde mere. Så skal han på gulvet og træne sine ryg og nakkemuskler igen :)
Håber du her er hjulpet videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske