Svar: Gider pludselig ikke spise mere
17. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Viktors mor
Det lyder som om at det er ved at være tid til en ny dagsplan for jer og da han er glad for at sidde med noget i hånden selv, så er det en god idé at I starter hvert måltid med dette.
Han skal altså ikke længere tilbydes mad i hånden, efter han har fået skemad, men faktisk have det som en smagsmæssig optakt til at det er spisetid. Du skal altså starte med at give ham frugt, brødskorper, agurk osv. i hånden imens du laver grøden og mosen klar :)
Derudover skal der måske ændres lidt på morgenflasken, hvis den påvirker hans lyst til morgengrød. Du skriver at han er begyndt at vågne og søge flaske af sig selv mellem kl. 04/06 og det vil være meget fint at give ham flaske her. Hvis han sover lidt længere en dag så forsøg at springe morgenflasken helt over og start med grøden. I stedet kan han så den dag få flasken inden formiddagsluren.
Men ellers kan en plan for dagen nu se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Starter med lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på og der følges efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Evt. forsøge med små bidder af en blød bolle.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Starter måltidet med at få lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, men må også gerne være mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet variere efter længden af formiddagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden efterfulgt af en lille portion flerkorngrød med frugtmos. Det kan også prioriteres at give flaske her i stedet for grød, hvis du skønner det er vigtigt for hans samlede mælkeindtag
Aften 18: Starter igen med at få lidt kogte grøntsager, en kartoffelbåd eller lignende i hånden og tilbydes så jeres mad, generelt mere og mere familiemad. Det kan være ris med lidt sovs - f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen moset ned i grøntsagerne osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at maden smager af noget og er interessant. Det er som sagt fint at forsøge med både hjemmelavet og mos fra glas, det kan gøre det lettere at variere og nyhedens interesse er ofte størst :)
Som I kan se er mit råd også at I nu starter måltiderne med noget i hænderne, det motivere ham og fortæller ham hvad der nu skal ske og samtidig undgår I at han så efterfølgende kaster op, som han gør, når I gør det i omvendt rækkefølge.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej.
Forsat held og lykke og god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske