Svar: Væske og afføring
17. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Da din dreng kun er 4 måneder gammel, så er det vigtigt at gå langsomt igang med skemaden, netop for at sikre ham væske nok og undgå forstoppelse. Det er vigtigt i starten, at væskeindtaget er det samme som hidtil, grøden kommer ind som et lille ekstra supplement og erstatter således ikke nogen af de tidligere flasker.
Det er normalt en god idé at give lidt vand af kop sammen med maden og så først give flaske igen inde han skal sove. Du har naturligvis ret i at væskeindtaget ikke er særlig stort af en kop - det bliver det efterhånden og det er okay, at du lige her i starten prøver at give lidt vand af flaske sammen med maden, hvis det kan holde gang i maven naturligt.
Derudover vil det normalt ændre sig stille og roligt i takt med at han spiser mere varieret, får flere typer grød, kan få flere slags grøntsagsmos osv. Det er alt sammen med til at holde maven igang. Lidt forskellig frugtmos som topping på en grød kan også være en idé - det kan være mos af svesker, men også af æble, abrikos, pære eller andet kan have god effekt på maven.
Der sker ikke noget ved at du har givet ham 100ml sukkervand. Grunden til at jeg anbefaler at man ikke giver for store mængder er, at det ikke må tage pladsen op for hans mælkeindtag. Der er jo ikke noget næring i vandet og hvis han begynder at drikke 100-200ml vand om dagen, så vil det ofte fylde så meget i maven at mælkeindtaget nedsættes for meget :) Fordelen når du giver flaske er jo at du ved præcist hvor meget han drikker hver gang, så du har nogenlunde styr på om hans mælkebehov dækkes :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød, max ½ dl. evt. med lidt frugtmos, vand af kop (eller flaske en overgang for at sikre ekstra væske)
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Grød eller lidt grøntsagsmos max ½ dl, vand af kop (eller lidt vand af flaske en overgang for at sikre væske nok)
Flaske og puttes til natten
Sen aften/midt nat: Flaske 1-2 gange efter behov
Som du kan se anbefaler jeg her at du giver max ½ dl. af gangen her i starten. Det er fordi det giver bedre plads til mælk i maven efterfølgende og fordi det i forhold til at maven ikke skal gå i stå, er bedre at give ½ dl. 2 gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt. Ligesom det er bedre på sigt at give 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt - kan du følge mig?
Så selvom din dreng virker sulten og til at kunne spise en stor portion, så er det altså en meget god idé at holde lidt igen i starten, så hans mave lidt får tid til at følge med :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske