Svar: Synes ikke rigtig hun spiser noget om aftenen
16. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Albertes mor
Hvorvidt din datter er i stand til at få sit behov for mælk og næring dækket af 5 minutters amning må du vurdere ud fra hendes vægtøgning og antal af våde bleer, samt hendes humør.
Hvis hun virker glad og tilfreds, tager fint på, har fine våde bleer osv. så må du tro på at hun får hvad hun har behov for, selvom hun dier meget kortvarigt. Tilgengæld vil hun så måske have behov for at die lidt hyppigere.
Hvis hun er meget vågen, græder meget og generelt virker utilfreds ved brystet eller bliver irriteret, når hun slipper efter kort tids amning, så tyder det på at hun har brug for mere mælk og så er det en god idé at du fortsat forsøger at få hende til at tage flaske.
Det hjælper nogle gange at søde mme lidt, da modermælk er betydeligt sødere i smagen. Du kan også prøve om du kan malke lidt ud og give din egen mælk i flasken, så det kun er sutteteknikken hun skal vende sig til. En måde at få lidt ekstra mme i hende på kan også være at du drypper lidt i mundvigene på hende med en engangsprøjte. På den måde kan hun lappe det i sig og få lidt ekstra og måske så sove lidt bedre. Stille og roligt i takt med at hun så vender sig til smagen på denne måde, så kan du erstatte engangsprøjten med flasken og se om hun så ikke accepterer den.
Men som sagt, trives hun med amning, skal du naturligvis lade hende amme og tro på at hun selv kan regulere sit behov.
At hun lige nu har brug for at blive ammet i søvn, synes jeg faktisk du skal tage stille og roligt. I stedet for at bære rundt på hende i din favn, så synes jeg faktisk du skal prøve at lægge dig med hende i din seng. Lad hende die af dit bryst og fylde sig op med mælk og træk dig så væk fra hende, når hun sover. Hun er stadig så lille at det er helt okay at give hende denne tryghed og nærhed - det vigtigste lige nu er at hun kommer ind i en rytme, hvor hun spiser godt og sover godt.
Sørg for at lægge dyner osv. rundt om hende, skub evt. sengen helt op af væggen osv. så hun ikke kan trille ned. sikkerheden er vigtig. Men det er altså okay, at du lige nu lægger dig med hende, når hun skal sove, simpelthen for at få lidt ro på og lidt rytme skabt. Du fortæller jo om en lille pige ,der falder i søvn helt af sig selv, hvis hun ligger imellem jer og for mig lyder det som om at du skal give hende den ekstra nærhed lige nu. Det at hun begynder at falde trygt til ro og forbinde det at skulle sove med noget dejligt, vil være godt at bygge videre på fremover.
Nogle gange kan man godt blive så forhippet på at børn skal lære at sove selv eller gode vaner skal skabes nu - men ikke for enhver pris og det kan faktisk være en udmærket vane i 3 måneders alderen at lægge sig med barnet og på den måde hjælpe det til ro og overgive sig til søvnen.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske