Svar: Vil ikke spise sin grød - 6 mdr.
16. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Man kan faktisk godt komme til at passere det tidspunkt hvor barnet er parat til skemad, hvis man ammer meget og ammer længe ... MEN, ro på! Din dreng er kun 6½ måned og det er helt okay, at han lige skal have lidt tid. Det vigtigste er bare at du ikke giver op, men bliver ved med at tilbyde ham mad og mange små måltider i løbet af dagen.
Med den alder han har må han få stort set alt og det er super vigtigt at du giver ham så mange smagsvariationer som muligt, så er der måske noget som pludselig vækker hans interesse. Det er også super vigtigt at du indfører en fast plan for dagen, så han kommer ind i en rytme, hvor det at blive sat ved bordet er ensbetydende med at han lære at nu skal han spise.
Det er vigtigt at du sætter ham i den høje stol og hjælper ham med at holde fokus på maden, det kommer jeg ind på senere. Og så er det super vigtigt at du starter hvert måltid med at give ham noget i hånden, som han kan sutte lidt på. Du skal ikke opbløde rugbrødsbjælkerne i vand, dem skal han selv have lov til at opbløde med sit spyt og når de så er blevet for bløde, så udskifter du med en anden, så han ikke får noget galt i halsen :)
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkeringe og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Skær en skive agurk på 1½ cm. tykkelse, fjern kernerne i midten, så der bliver et hul og sæt agurkeringen på hans tommelfinger, så kan han gumle på den med sine gummer og taber den ikke så let.
Det er vigtigt at give ham mad på faste tider 3 gange dagligt og derudover også meget gerne små mellemmåltider som frugtmos, fordi det også er med til at holde maven lidt igang. Det er lige meget om der kun glider få skefulde ned, det vigtigste er at I får en fast rytme omkring det. Jeg forventer altså ikke at han spise en dl. bare han spiser 3 skefulde, så er det fint lige nu :)
Det er samtidig vigtigt at du ikke ammer mere end han har behov for, mælken må ikke udgøre så stor en del af hans indtag at at det tager pladsen op for den egentlig mad. Du skal således ikke længere amme ham, når han vågner af en lur - det er der han skal have skemad og det er først inden han skal sove igen, at du ammer ham igen.
Du kan lave maden selv, eller du kan give ham mos fra glas. Igen betyder det mindre. Det vigtigste er at han spiser :)
Du skal som sagt hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hun der gør, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov sagde den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Og så er planen for dagen som sagt vigtig at følge:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Tilbydes en appelsinbåd eller lignende at side og sutte på imens du gør morgengrøden klar. Grød, - havregrød eller flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop
Tilbydes amning og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Sidde med lidt brødskorper, agurkeringe eller lignende i hånden. Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Tilbydes amning og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: Amning, tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Om aftenen er det en god idé at starte med at give ham mosen efter ovenstående principper og når han så har spist, så sidder I alle sammen ved bordet og han får så lidt at sidde med selv i hånden, imens I spiser. På den måde spiser I sammen og han oplever hvad det vil sige.
Kan evt. tilbydes lidt frugtmos til dessert, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig god fra begge bryster og sover uden amning til næste morgen tidlig
Med hensyn til hans hårde mave, så vil mere mad naturligt virke positivt på dette, men hvis han i en periode har brug for laktulose for at holde maven igang, så er det også helt okay og du må give ham 1 ml pr kg han vejer. Fordel det over to gange dagligt, det vil sige, at hvis han vejer 7 kg, så skal han have 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Det er vigtigt at maven fungere, hvis han skal spise.
Han behøver ikke have afføring hver dag, mange børn har kun afføring hver 2 dag, når de begynder med skemad, men det er vigtigt at afføringen ikke er hårde knolde, men let for ham at komme af med. Ekstra væske får han tilført, når du tilbyder ham vand af kop sammen med maden og så får han stadig 6 amninger dagligt.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske