Svar: Urolig søvn - 5 mdr.
15. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Viktors trætte mor
Ja, I kan godt hjælpe jeres dreng til bedre søvn og roligere aften og nat, ved at indføre faste søvnperioder om dagen og også ved at indføre faste spisetider.
Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv.
Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Det har naturligvis også noget at sige, hvordan og hvor meget barnet sovet i løbet af dagen. Vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid. Som udgangspunkt sover vi, når vi er trætte og vågner, når vi ikke har behov for at sove mere. Det betyder også at jeres dreng måske sover fint nok, hvis man ser på hans samlede søvnindtag over døgnet, men det kører bare meget uregelmæssigt og det er frustrerende for jer ... Derfor er det rigtig godt at I nu indfører en fast rytme for dagen, både hvad angår søvn og puttetidspunkter, men også hvad angår mad, aktiviteter osv.
Jeg kan ikke ud af jeres brev se om han er igang med skemad, men det vil være rigtig godt at I går igang nu. Jeg sender her en plan for dagen, som den kan se ud til et 5 måneders barn.
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner eft. med en ekstra amning inden I står op og dagen begynder.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske 1-1½ time.
Frokost 11.30-12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede eller lignende uden gluten, evt. lidt frugtmos som topping. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her gerne 2 timer
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper, sover dagens 3. lur som ofte ikke vare mere end 30 minutter
Aften 18.30: Grøntsagsmos af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng.
Nat 03: Evt. amning her, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne amning.
Når I putter ham i løbet af dagen, så skal I sikre jer at han er mæt nok og mælken er en naturlig del af hans putteritual. Det er altså vigtigt at han ammes og han skal så puttes fra mors favn og ned i egen seng lige der, hvor han er lige ved at falde i søvn. Han skal altså ikke være for vågen men heller ikke sove helt, han skal lige nå at registrere at han bliver flyttet og hvor han ligger, men være træt nok til at han med jeres hænder og kærtegn kan overgive sig til søvnen.
Håber ovenstående hjælper videre på vej og viser jer hvad I kan forvente og hvordan I kan komme lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske