Svar: Søvn og introduktion af grød
15. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Majas mor
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa som alle er fri for gluten.
I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din datter måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe hende og lade hende selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med 4-5 skefulde og stopper, så hendes mave har en mulighed for at følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så hun får lidt forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven. Ved siden af tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop.
Hendes indtag af grød øges langsomt og når det går godt og hun kan spise måske 3/4 dl eller lidt mere, så kan du begynde at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt. Der går måske 2-3 uger, så er hun klar til det. Det er bedre at du giver hende 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt.
Grøden bibeholder du, så hun får noget hun kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, hvor udgangspunktet kan være de grøntsager I andre spiser. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
Husk at i alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre du laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Hvis du vælger at købe de industrielle produkter, så behøver du normalt ikke tilsætte ekstra fed - med mindre det fremgår af pakken. Det er en god idé at bruge forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan man også godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende.
Nogle børn har lettest ved at spise grød der er tynd som vælling, hos andre løber det bare ud af munden og de har lettere ved det, hvis grøden har en lidt fastere konsistens. Det giver bedre mulighed for at føre grøden med tungen over i svælget og synke, hvis grøden er lidt fast. Prøv at se i babykøkkenet her på siden, hvordan jeg laver grød og mos og hvad tykkelse det har :)
Hvorvidt du vil give flaske med mme eller vælling afhænger helt af dine ønsker fremover. Hvis du gerne vil have at din datter kan tage en flaske, når hun skal passes af andre eller hvis du har planer om at stoppe amning før hun bliver et år, så kan det være en god idé at introducere dette nu. Ellers risikerer du at hun ikke vil have den. Det kan så fint være en flaske inden hun skal puttes til natten.
Modsat, hvis både du og din datter trives med amning, så er der i princippet ikke grund til at introducere en flaske og give hende mme eller vælling. Hun kan fint få sit behov for mælk dækket hos dig.
I forhold til problematikken omkring putning og at en flaske i sengen kunne hjælpe - så ja, det tror jeg faktisk også - i hvert fald i en periode. Men det bedste du kan gøre er nok at se lidt på hendes rytme i løbet af dagen og forsøge at lære hende at falde i søvn uden at ligge med brystet i munden og i din favn, men netop der, hvor du ønsker hun skal sove.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes i mors seng og sover lidt videre, vågner evt. også med en amning og dagen begynder
Storesøster afleveres
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9-9.30, sover her 1½ time
Frokost 11.30-12: Grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her ca 2 timer.
Storesøster hentes
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3. lur som er den korteste lur, ofte ca 30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvnen og begynder måske at kunne sove uden bryst kl. 03. De fleste børn er dog 6 måneder inden de helt kan springe denne over. Hun sover i sin egen seng.
Nat 03: Evt. amning
Det lyder som om at Maja sover en del i løbet af dagen og det kan naturligvis godt påvirke hendes søvn om natten. jeg håber at planen her viser dig, hvordan en dag kan se ud, hvor der også er hensyn til at storesøster skal hentes.
Det er fint og normalt at hun skal ammes inden hun puttes. Men det er vigtigt at du flytter hende fra din favn og ned i seng eller barnevogn der, hvor hun er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover helt. Hun skal altså lige nå at registrerer hvor hun lægges og så skal du stå med dine hænder på hende, vugge hende lidt, kæretegne hende og lulle hende videre ind i søvnen, der hvor du ønsker hun skal sove.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske