Brev:
Søvn og introduktion af grød
15. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Søvn og introduktion af grød
Hej Helen
Jeg har nogle spørgsmål vedr. min datter Majas søvn samt kost.
Hun er lige fyldt 5 måneder og har været til 5 måneders undersøgelse, hvor hun blev målt til 64 cm og 5900 gram. Hendes kurve er faldet lidt, så min læge synes, at jeg skal starte med at give hende grød. Jeg har en datter på snart 3 år, som også var en slank baby (dog lidt tykkere end Maja) så jeg er ikke urolig, men det er selvfølgelig ikke godt, at kurven knækker.
Pt. ser Majas dagsrytme nogenlunde således ud:
Ca. Kl. 6.00/6.30 står op og er meget legesyg
Kl 07.00 Ammes
Kl. 8.30 Storesøster køres i vuggestue. Maja falder ofte i søvn ifm. køreturen hjem (ca. kl. 9), hvorefter hun lægges i barnevognen og sover 2-3 timer.
Ca. kl.11.00-12.00: Maja står op, ammes og så leges der.
Ca. kl. 13.00-14.00: Maja er træt igen. Ammes, puttes og sover til ca 15.00-15.30. Jeg er ofte nødt til at vække hende, da jeg skal nå at amme hende inden storesøster skal hentes kl. 16.00.
Ca. kl. 16.00-17.00 er hun træt igen. Ammes puttes og tager en kortere lur på 30 min – 45 min. Nogen gange falder hun i søvn i bilen på vej hjem fra vuggestuen, så lægger jeg hende ud i barnevognen, hvor hun så godt kan sove lidt længere tid ca 1 time.
Ca. kl. 18.00 Ammes
Ca kl. 19.30 Ammes og falder i søvn ved brystet, hvor hun tager en power nap igen.
Ca kl. 22 Puttes for natten. Falder i søvn ved brystet. Hun sover ved siden af mig i min seng.
Ca kl.01.00 Ammes
Ca kl. 03.00 Ammes
Ca. kl. 5.00 Ammes
I løbet af natten spiser hun 3-4 gange. Jeg gør det nærmest i søvne, så jeg registrerer ikke helt, hvad klokken er og hvor tit hun gerne vil spise. Maja vil ikke tage sut, så hun forlanger jo nok også brystet for lige at få stillet sit suttebehov. Tænker ikke, at det er fordi, at hun er sulten.
Vi øver dog med sutten og håber, hun vil lære at tage den.
Jeg vil gerne have dit forslag til, hvordan jeg kan introducere hende for grød. Hvor tyk skal den første grød være? Som vælling? Jeg har tænkt mig at starte med rismelsgrød. Hvor hurtigt kan jeg introducere hende for noget andet grød og mos? Hvor hurtigt skal jeg trappe op til 2 gange dagligt osv.
Jeg har endvidere lidt svært ved at få Maja puttet om aftenen. I løbet af dagen falder hun i søvn ved brystet og puttes i barnevogn eller hun falder i søvn ved, at jeg går tur med barnevognen. Om aftenen har jeg dog rigtig svært ved at lægge hende fra mig uden at hun vågner. Jeg vil rigtig gerne putte hende med 19.30 tiden, hvor hun er træt. Men dette bliver ofte til en power nap fordi hun vågner, når jeg vil lægge hende fra mig og så er hun SLET ikke til at få til at lege igen. Hun basker med arme og ben og begynder at snakke/råbe – så hun er oppe til jeg selv går i seng ved 22-tiden, hvor hun ammes i søvn liggende ved siden af mig.
Jeg har tænkt på, om det kunne være en mulighed at give hende en flaske med vælling eller MME kl. 19.30, mens hun ligger i sin vugge og således kunne falde i søvn her? Hun vil dog ikke rigtig tage sutteflaske, men vi kan jo øve os…
Jeg tænker også om Maja sover for meget i løbet af dagen? Er det nornalt, at hun igen er træt 1,5 time efter hun har sovet 2-3 timer?
Ser frem til dit svar!
Med venlig hilsen
Majas mor :o)