Svar: Mad i stykker og ammestop
15. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Mange børn har rigtig svært ved at finde ud af det der med at spise klumpet mad og sorterer det enten inde i munden, ligesom din datter og spytter klumperne ud - eller ender med at kløjs i det.
Derfor kan det nogle gange være en god idé at servere tingene adskilt. Det vil sige at den mad din datter får med en ske, den lader du være moset, så hun ligesom ved at det der kommer med skeen skal bare synkes. Men de små hapsere, som du så begynder at give hende, f.eks. små rugbrødshapsere (som mange børn først rigtigt er parate til i 8 måneders alderen), dem giver du hende så med fingrene. Du skal her sørge for at lægge dem ind i siden af hendes mund, så hun tygger sammen med det samme og på den måde vender sig til teknikken.
Med hensyn til frugt- og bærmos så må du meget gerne købe dette på glas. De fleste glas er økologiske, der er ikke tilsat ekstra sukker, den naturlige sødme kommer frem på grund af de bær og frugter der er valgt og måden det er forarbejdet på. Ingen problemer i at bruge disse :) Det giver også mulighed for at variere lidt og jo mere smagsvariation du kan give hende, jo bedre er det - især i denne alder. Det forebygger kræsenhed senere hen.
Du kan give frugtmosen ren, men du må også gerne bruge lidt A38, det kunne måske have lidt positiv effekt på hendes maveflora :) Brug dog max ½ dl. når der er tale om komælk og hun ikke er ældre.
Nogle børn har afføring hver gang de spiser, andre børn har afføring med 2 dages mellemrum ... det hele kan være normalt. Det vigtigste er at din datter trives, ikke virker til at have ondt i maven eller være påvirket af det. Og så er det bedre at der er gang i maven, end at der er forstoppelse, men hun skal naturligvis ikke have diarré ...
Med hensyn til flaske contra amning, så indeholder amningen jo nogle stoffer som din datter ikke kan få via mme. Men det skal ikke være amning for enhver pris. Amningen vil naturligt nedsættes de næste måneder, så hun i 8-9 måneders alderen skal ammes ca 3 gange og i 10-12 måneders alderen ammes 2 gange. Det er vigtigt at hun får ente modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder. Så hvis du gerne vil stoppe amning, så er en flaske det bedste alternativ.
For at hun ikke skal afvise flasken, så kunne du evt. gøre det at du tilbyder hende en flaske dagligt, f.eks. en flaske at sove på. Du kan stadig amme hende sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. Stille og roligt kan du så trappe amningen ned, som du synes det passer jer begge bedst og så give flaske i stedet, fordi hun så er vant til at få den ...
Jeg håber at ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske