Svar: Frugt og grønt
15. januar 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Helle
Det er fint at få din datter til at indtage mere frugt og grønt ved at tilbyde hende grøntsagsjuice. Netop ud fra idéen om at drikke sine grøntsager. Du kan lave mange gode smoothies på denne måde og alligevel få hende til at indtage nogle gode vitaminer :)
Det der er med smoothies er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at hun får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden. Det kan også være en fordel at tilsætte A38, fordi det neutraliserer syren lidt.
Børn i din datters alder kan ofte godt lide dyppelse, det vil sige at hvis de kan få remoulade, ketchup eller anden form for dressing eller sovs, så glider der ofte lidt ekstra ned. Du kan derfor godt prøve om hun vil spise lidt agurke- eller gulerodsstænger, stykker af rød peberfrugt, små tomater osv. hvis de kan dyppes i noget.
Det er ofte også lidt mere interessant at spise frugt, hvis det er sat på spyd, så hun får lidt at vælge imellem og kan pille det af og putte det i munden. Et frugtspyd kan f.eks. indeholde et stykke kiwi, banan, appelsin, æble, et jordbær og et par vindruer.
Børn i din datters alder bryder sig ofte ikke om indbagt mad, f.eks. en grøntsagstærte og de kan heller ikke lide at spise kogte grøntsager. Men råkost kan være et hit og især fordi du her jo netop kan blande både lidt frugt og lidt grønt. De fleste børn kan bedst lide det, hvis det er lavet meget findelt. Du kan hakke/rive f.eks. gulerod, spidskål, æble og tilsætte lidt ananas og rosiner.
Og så kan det også være en god idé at lave forskellige grøntsagssupper og lave forskellige 'sur-sød' retter. Netop den sødme som grøntsagssupper og sur-sød-retter har, kan mange børn rigtig god lide. Det er et forsøg værd :)
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idéer til at komme videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske