Brev:
Frugt og grønt
15. januar 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Frugt og grønt
Hej Helen
Det er nu lang tid siden, at jeg har skrevet til dig, men tænker ofte over hendes frugt/grønt indtag.
Min datter Julie er nu blevet 3 år og 4 mdr. - er frisk, livlig, kærlig og med stor fantasi. Men hun spiser endnu ingen grøntsager eller frugt. Det eneste hun spiser er bananer og ananas. Af og til laver jeg "drikke-is" til hende, som er en smoothie med frosne bær, banan og lidt æblejuice. Det bliver oftest kun i weekenderne, da vi nu har fået langt til arbejde - og når vi er væk hjemmefra dagligt fra 7-17, er det ikke lige det højeste prioritet, når vi straks skal i gang med at lave aftensmaden.
Du skriver ofte i dine svar til andre med ligne udfordringer, at man skal sætte forskelligt grønt frem til dem i form af ærter, majs, gulerødder eller lign. - men min datter rør det overhovedet ikke.
Jeg tror nærmest, at det er det de forskellige farver som gør, at hun ikke har lyst til at spise det.
Naturligvis er hun også i den alder, at "det kan jeg ikke li'" - for så i næste øjeblik godt at kunne lide det. Hun er med til at lave med - men stor fornøjelse, hvis hun ikke er for træt. Får serveret det samme som vi spiser - og er ofte med til at bestemme, hvad vi skal spise (inden for rimelighedend grænse - vi skal ikke have pizza hver dag).
Har du ikke et godt råd til, hvordan jeg (vi) kan komme i gang med at få nogle grøntsager/frugt i hende, når vi nu har så travlt en hverdag.
Det skal måske lige tilføjes, at hun altid har været selektiv spisende - og aldrig har ville have gulerodsmos, ærtemos, advocadomos, agurk eller lign. helt fra hun var spæd. Kun det der var på glas.
Som nu, hvor det eneste hun vil have til frokost i weekenderne er rugbrød med leverpostej og spegepølse, remoulade og ristet løg (på samme mad) eller pitabrød med tun (hun er meget glad for tun)
Mange hilsner
Helle