Svar: Putteproblemer - 2 år, 4 mdr.
15. januar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Trine og familie
Tak for jeres brev, pæne ord til mig, den fine beskrivelse af de udfordringer I har - og velkommen til :)
Der er flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med jer og give lidt forslag til hvordan I kan komme videre.
For det første tænker jeg at jeres dreng jo altid har sovet inde hos jer, det at skulle sove på eget værelse og sove i egen seng, er en helt ny verden og det vil han naturligvis ikke bare sådan lige acceptere fra den ene dag til den anden.
Det er dog vigtigt at lave nye regler og en af reglerne er at han fremover naturligvis puttes og sover i sin seng. Vågner han om natten af en drøm og kan han ikke falde til ro i sin seng så kan han komme ind til jer i soveværelset, men han skal starte med at blive puttet og falde i søvn i sin seng fremover.
Som jeg læser jeres brev har han fået en ny åben seng. Det er meget fint, det giver jer jo netop mulighed for at han kan blive puttet på en måde, som minder om det han kender nu. I stedet for at sidde med ham i favn i sengen, vil jeg dog anbefale at han ligger i sin seng og I sætter jer ved siden af ham. Han skal nok få billederne i bogen vist, I bladrer ikke uden at vise ham dem, men han skal ligge stille og roligt, I er der og læser højt. På den måde lærer han for det første at falde i søvn i sin seng og lærer også at føle sig tryg ved at I er der, uden at behøve meget tæt fysisk kontakt.
Det er også meget vigtigt at I får afkortet putteritualet, som lige nu varer 1-2 timer. Det dur ikke og han har nu en forventning om at putningen er noget som indeholder sjov og ballade. Det er I nødt til at ændre på ved at putte ham meget sent, faktisk så sent at I ved han naturligt vil falde i søvn, fordi han er træt. Det vil sige at hvis han normalt først sover kl. 22 så skal I ikke putte ham før kl. 22.
Dagen efter putter I ham kl. 21.45, derefter kl. 21.30 osv. med fuldstændig samme ritual og beroligelse. OM dagen er det vigtigt at han stadig kun sover 1 times middagslur som han er vant til og det er vigtigt at I fortsat vækker ham om morgenen og lader dagen starte, der hvor det er naturligt at stå op. Det gælder både hverdag og weekend.
Det vil naturligvis gøre at han i løbet af et par dage kommer i søvnunderskud, han vil være træt, pylret, ked af det osv. så lidt gråd undgår I ikke helt, men netop dette søvnunderskud skulle jo gerne give ham følelsen af at have behov for at sove og dermed nå frem til det I ønsker, at han selv begynder at sige "jeg er træt, jeg vil gerne i seng".
I skal holde op med at stille spørgsmål og bede om hans mening, for han er så impulsiv og det ene øjeblik vil han have den ene historie læst og næste øjeblik den anden. Han kan ikke overskue dette. Derfor skal I tage en beslutning om hvad I læser og fortælle ham det. Hold fast i jeres beslutning, tal stille og roligt, forklar ham at han skal lægge sig, at I er der og nu læser I ...
Hvis det f.eks. er far der læser historien og jeres dreng siger mor skal komme, så anerkend dette, fortæl ham at "mor vil også gerne sige godnat til dig, men nu læser jeg lige først og så kommer mor også kysser dig". Så han hele tiden hører at I forstår hvad han vil, det skal også nok ske, men der er visse regler der skal følges.
Der er således mange ting I kan gå igang med lige nu og jeg håber at lidt af ovenstående hjælper videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske