Svar: Igang med sødmælk?
7. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Din dreng behøver i princippet slet ikke at få sødmælk, hvis han får modermælkserstatning eller ammes.
Når Sundhedsstyrelsen skriver at små børn kan tilbydes lidt sødmælk, så handler det om at det gør overgangen til familiemad lettere og at man ikke skal lave specielle retter til barnet, men at alle kan spise samme mad. Det betyder at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan I spise den samme mos, hvis du laver lidt kødsovs eller anden sovs og bruger sødmælk i madlavningen så kan I igen spise det samme.
Først fra 9 måneders alderen anbefales det at sødmælk og sødmælksprodukter udgør en større del af barnets indtag og det kan f.eks. være i form af lidt yoghurt, tykmælk eller lignende, som ofte bruges som mellemmåltid. Men det er altså stadig ikke noget barnet skal have.
Modermælk eller modermælkserstatning bør bibeholdes til barnet er 12 måneder gammelt - amning, så længe både mor og barn er glade for det. Efter 1 års alderen tilbydes barnet letmælk.
Du må gerne bruge ½ dl. sødmælk i grøden om morgenen, men du bør faktisk ikke bruge mere end dette og sødmælk af kop behøver han slet ikke at få. I grød og mos lavet specielt til ham kan du ligeså fint bruge mme.
Nogle oplever også at sødmælk kan virke lidt forstoppende og her kan det være en god idé at holde igen med drikkemælk af kop og i stedet bare holde dig til at give ham vand.
Fortsat held og lykke med maden :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske