Svar: Mad og opstart i dagpleje
7. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Michelle
Det lyder dejligt med en "sviger-dagplejer" :)
Med den alder din datter har nu, vil det være rigtig fint, hvis du stille og roligt begynder at trappe lidt ud af amningerne. Det vil normalt være amningen inden formiddagsluren der ryger først og derefter amningen om eftermiddagen. Amningen inden middagslur bibeholdes altså og det samme gør amningerne aften, sen aften og tidlig morgen.
Du skal altså regne med 4 amninger i døgnet med den alder din datter har nu og når hun bliver 8-9 måneder, så vil det være rigtig fint at trappe yderligere ned til 3 amninger dagligt. Disse 3 amninger kan meget fint ligge tidlig morgen, aften og sen aften og på den måde kan du fortsat amme og sikre din datter hendes mælkebehov selvom hun starter i dagpleje.
Om dagen skal hun så have vand af kop og dette til maden og også gerne ind imellem, hvis hun virker tørstig. Det er vigtigt at amningerne ikke erstattes med mælk - de trappes netop ned for at give plads til anden mad :) Nogle vælger dog at bibeholde amningen inden middagslur og hvis dette fungere bedst for jer, så vil du altså skulle erstatte amningen der med en flaske - eller alternativt lidt varm mme af en kop, men det kræver så at hun kan drikke en del ... det lyder dog også til at gå ret godt :)
En plan for dagen i 7-8 måneders alderen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur og ammes i 7 måneders alderen, men i 8 måneders alderen forsvinder denne amning ofte. Hvis din datter virker til at trives bedst med lidt mælk her, så kan hun få lidt af en kop eller tilbydes flasken inden lur, de dage, hvor hun skal passes
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad med bid i og maden skal smage af noget. Der skal være mos og mad i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Du må gerne tilbyde din datter vand af kop til alle måltider og du må også gerne give hende vand imellem måltiderne, hvis du skønner at hun kan være tørstig og have brug for lidt ekstra væske.
De fleste børn vil kunne tygge små brødhapsere i 8 måneders alderen og vil i starten få disse med fingrene. De vil i 9-10 måneders alderen øve deres pincetgreb og selv spise hapserne, men de kan også spise med en gaffel i denne alder. De skal hjælpes og guides lidt, men det er fint at forsøge. Du kan godt forsøge med bestik nu - gaffel er fint - jeg har faktisk set børn helt ned i 7 måneders alderen spise med gaffel, men igen, børn er jo meget forskellige og de fleste er 9-10 måneder inden de rigtigt kan finde ud af det. En ske kræver noget mere teknik, her er de fleste børn 16 måneder.
Det er fint med snapseglas, det passer fint i størrelsen til hendes lille mund. Hvis barnet har svært ved at drikke uden at spilde, så kan en tudkop også være en mulighed, men i princippet kan barnet godt lære at drikke uden tud. Når barnet skal til at lære at drikke selv - omkring 12 måneders alderen - vil det være rigtig godt at vælge en kop med to hanke, så barnet skal bruge begge hænder for at holde om koppen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske