Brev:
Mad og opstart i dagpleje
7. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Mad og opstart i dagpleje
Hej igen :)
Jeg har lige læst et svar hvor jeg kunne finde nogen svar til mine spørgsmål - men jeg har også et par andre spørgsmål jeg håber du kan hjælpe mig med.
Vi har nu prøvet at følge den madplan vi fik af dig omkring 6 måneders alderen, og det fungerer fint. Hun spiser mellem 1-2dl til hver måltid - engang imellem lidt mindre. Vi giver 3 skemåltider om dagen - efter anbefaling af vores sundhedsplejerske, er det 2x grød (havre- eller hirsegrød til morgenmad, øllebrød til frokost) og grøntsagmos til aften. Udover det, får hun frugtmos og/eller sødmælks yoghurt naturel samt rugbrødsbjælker, frisk frugt i hånden som mellemmåltider.
Jeg ammer også fortsat - tidlig morgen, inden alle lure, aften og sen aften (ca. kl. 22).
Om en måned skal hun starte i dagpleje, men kun et par dage om ugen, da vi var nødt til at tage en tidlig plads for at få den ønskede dagplejer (min svigermor :) ). Jeg skal først starte på arbejde sidst i April med mindre jeg finder et nyt job inden.
Jeg kunne godt tænke mig at fortsætte med at amme på "deltid" indtil et års alderen.
1. Når min datter starter i dagpleje om en måned, kan jeg ikke amme hende før hendes lure de dage hvor hun bliver passet. Hvordan trapper jeg ned på amningerne i løbet af den næste måned? Skal hun have ekstra mælk på en anden måde?
2. Skal vi give flere måltider om dagen end de 3x skemåltider og mellemmåltider? Kan du beskrive en rutine i 7-8 måneders alderen og hvordan amningerne passer ind?
3. Min datter drikker godt af kop (en lille snapsglas) - nogengang drikker hun det hele som er på 80ml, andre gange næsten ingenting. Skal jeg være bekymrett når hun ikke vil have vand, eller prøve at tilbyde det på andre tidspunkter, og ikke kun når hun spiser?
4. Hvornår skal/kan man begynde at lære børnene at drikke selv af kop, holde en gaffel, osv? Jeg overvejer om vi skal købe en tudekop som senere kan laves om til kop med hank, og senere uden for at hun kan øve sig i at holde koppen selv og måske drikke mere i løbet af dagen? Jeg har også set et sæt børnebestik der er formet for at være let at gribe og holde fat i af små børn, er det en god idé at hun prøver nu, eller skal vi vente?
Med venlig hilsen,
Michelle