Svar: Vil ikke putte sig
6. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Z.D
Det lyder som en rigtig god idé at du nu begynder at putte din datter i sengen, hvor du ønsker hun skal sove og så i stedet sidde hos hende, holder hænderne på hende eller måske bare holder hendes hånd - hvis hun vil det.
Måske har hun også brug for at kunne finde roen selv. Det lyder som om at hun lige nu bliver irriteret over at du tager hende op og prøver at putte med hende. Hun har naturligt en stor motorisk uro lige nu og hun skal have lov til at skifte stilling og finde en måde at sove på, som passer til hende. Hvis du lader hende tumle lidt rundt selv, så lægger hun sig måske om på maven og falder i søvn der og det er helt okay med den alder hun har. Det er vigtigt at give hende lov til at tumle omkring og bare være der.
Som sagt vil en beroligende hånd måske være rart, men det kan også godt være at hun vil have det bedre med at du bare sidder der og synger lidt for hende. Det kan også være at du kan gå fra hende og lade hende tumle lidt omkring selv og så komme tilbage efter et par minutter, putte hende igen, kærtegne lidt og der holde lidt i hånden hvorefter hun så falder i søvn.
Du skal ikke tage det som en personlig afvisning at hun ikke vil putte sig ind til dig om aftenen. Det er helt normalt for hendes alder og det er helt okay, at hun nu forsøger at overgå til søvnen lidt på egen hånd :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske