Svar: Hvordan sove bedre?
6. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Cherie
Tak for dit brev.
Jeg vil starte med at sende dig en plan for dagen, som den kan se ud i Diegos alder. Det er nemlig vigtigt at puttetidspunkter og forventninger til søvn er passende til hans alder og udvikling og det er også vigtigt at han spiser godt hele dagen igennem, for at sove godt både dag og nat.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Afleveres i dagpleje i hverdagene
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med stykker af kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger osv. Mad som han kan øve pincetgreb på og evt. fortsat suppleret med lidt mos, så han bliver mæt nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13 og sover her 1½ time
Eftermiddag 15: Tilbydes en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan eller rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Før aftensmad kl. 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, majs, ærter, gulerød, rød peberfrugt eller lignende imens du gør aftensmaden klar
Aften 18-18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det samme som I spiser, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller, laks med pesto, rødspættefileter med tomatsovs og parmesan, ris med sursødsovs ... hvad I nu kan tænkes at spise af retter med mildt kød, fisk og sovs. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød så han er fyldt godt op inden sengetid.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen, hvor dagen starter med grød. Hvis han får 400ml mme dagligt (= 2 flasker aften og sen aften) så er hans jernbehov dækket til han bliver et år.
Hvis I føler en plan som ovenstående, så burde han kunne sove 2 lure dagligt. En kort formiddagslur og en lidt længere middagslur og I kan håbe på at de nye indtryk i dagligdagen kører ham lidt ekstra træt og han derved begynder af sig selv at kunne sove en lidt længere middagslur :)
Derudover så sker der rigtig meget med jeres dreng lige nu og han lyder til at være i separationsfasen. Det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Han er sandsynligvis begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn øver sig i at kravle, rejse sig ved tingene osv. når de skal sove. Det er nemt at få fat i sengens tremmer, hive sig op at stå og det er derfor et godt sted at øve sig.
Så længe han er glad og tilfreds, står og smiler osv. så er det helt fint at lade ham være lidt - græder han er situationen en anden og det er her meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge i sengen, sidde hos ham, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt (separationsfasen) og han har brug for at blive taget op, holdt om, siddet med - indtil han er så fyldt med nærhed og fysisk kontakt at han er parat til at komme tilbage i sin seng.
Det er dog meget vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Altid putte ham i sengen, imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Hvis han er til hopla og sjov, når han skal puttes, ser det som en stund, hvor I skal lege og der er underholdning, så kan det være en god idé at gå fra ham - netop for at markere at han ikke skal lege nu, men at det er sovetid.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Når alt dette er sagt, er det naturligvis også vigtigt at tidspunktet for søvn er rigtigt og det er derfor jeg startede med at sende dig en plan, så du kan se, hvad I kan forvente omkring søvn med den alder jeres dreng har nu. Det er klart, at hvis han pludselig sover mere om dagen eller sover senere om dagen, så vil hans puttetidspunkt om aftenen også ligge senere. På samme måde vil tidspunkterne på dagen kunne flytte sig lidt, hvis han står meget tidligt op. Men jeg håber at ovenstående giver dig lidt idé om, hvordan en dag kan se ud og at I hermed er hjulpet videre på vej.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske