Svar: Skal han lidt før op om morgenen?
6. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære AH
Der er ingen tvivl om at jeres drengs natteroderi hænger sammen med hans alder og udvikling. Han brager lige nu igennem separationsfasen og det påvirker ham både fysisk og mentalt. Han har en stor motorisk uro i kroppen, får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, lægger sig ganske givet op i kravlestilling, banker hovedet inde i sengegavlen osv. imens han rokker og samtidig græder frustreret - han gør det dog mere eller mindre sovende.
Samtidig drømmer han også mere, alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover og det bliver det gennem drømme. Han har derfor også mange lyde om natten, som igen kommer når han sover, men fordi han drømmer.
Det er derfor ofte ikke nødvendigt at tage ham op og gå rundt med ham, når han vågner, men i stedet vil det hjælpe at putte ham ned igen, hjælpe ham til en bedre sovestilling, holde hænderne beroligende på hans krop, lade ham mærke at I er der og således lulle ham videre i søvnen.
I separationsfasen vil børn naturligt ofte også søge brystet hyppigere. Han vil naturligt netop fordi han øver sig i rent fysisk og mentalt at adskille sig fra jer, øver sin selvstændighed lidt, også søge jer lidt ekstra. Og især lidt ekstra behov for mor og dermed amning er der ofte også. Det lyder derfor som helt okay og som en god idé at du ammer ham om natten kl. 04, når han vågner og i stedet vælger at stå op kl. 06 og starte dagen med grød. Du må stadig meget gerne forsøge at trække morgenamningen lidt, så den bliver 05 og I kan vente med at stå op til kl. 7 ... På sigt vil det være meget rart for jer alle at kunne sove bare en time længere om morgenen.
I skal også medtænke at han rent faktisk godt kan være sulten om natten og det er her vigtigt ikke at begynde at give ham mad om natten, men i stedet fylde ham ekstra godt op om dagen.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv. Suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du sikrer dig at han får mad nok. Det kan være mos fra aftenen i forvejen eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13.30-14 som nu og sover gerne 1½ time.
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med müsli (uden honning og chokolade), revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - maden skal smage af noget og udgangspunktet er jeres mad. Det kan være retter som boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, ris med sursødsovs, frikadeller (kød eller fiskefars), laks med pesto, rødspættefileter med tomat og parmesan ... hvad som helst I spiser. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, hvis han ikke har spist særlig meget aftensmads, det er fint med grød som en del af putteritualet.
Ammes og puttes til natte ca kl. 19
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt fra begge sider og bør således derefter kunne klare sig uden mælk til næste morgen tidlig. Men hans alder vil som sagt godt kunne gøre at han lige nu søger dig lidt ekstra om natten.
Det lyder altså som en god idé at starte dagen lidt tidligere for at få lidt mere rytme og struktur dagen igennem og for at få ham kørt lidt mere træt og få søvnen om dagen til at vare lidt længere og natten lidt kortere :)
Med hensyn til at sove ude, så anbefales det ikke at syge børn og børn med feber sover ude. Hvis din dreng bare er lidt forkølet og stoppet i næsen, så er det okay at han sover ude, så kan den friske luft faktisk lette og give lidt mere passage. Men hvis han hoster, så bør han ikke sove ude i fugtigt og meget koldt vejr. Så bør han ligge indendøre, så du kan holde ekstra øje med ham :) I stedet kan du lukke vinduet op og gøre rummet køligt 20-30 minutter før han så skal sove inde :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o) Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske