Brev:
Skal han lidt før op om morgenen?
6. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Skal han lidt før op om morgenen?
Hej Helen
Så er jeg på banen med endnu et søvnspørgsmål.
Som du ved, har vi haft skiftende held med søvn og vores dreng, men generelt har han aldrig sovet i lange stræk a fx 3 eller 4 timer, hverken om dagen eller om natten.
Han er nu næsten 9 måneder og vi havde i december for første gang fornemmelsen af, at det snart ændrede sig. Han begyndte at sove bedre om aftenen og dagsrytmen gav ham også 2,5-3 timers søvn om dagen. Men nu er det så skiftet igen, og selv om jeg godt ved, at det nok bare er endnu en periode, så har jeg lige et par spørgsmål og nogle overvejelser, jeg godt vil vende med dig.
Vi lægger ham til at sove uden de store problemer ca. kl. 19, og han sover fint de første to timer, men ca. kl. 21 vågner han, og så bryder det hele sammen. Han vil bare ikke sove igen, han græder og græder, og selv om vi tager ham op, vugger, synger og går rundt med ham i favnen, fortsætter det i en times tid hver aften, før vi får ham beroliget eller han måske bare er udmattet og falder i søvn igen på en af os og vi lægger ham ned i sengen, lige inden han er helt væk, så han ved, at han sover i sin seng.
Jeg går ud fra, at det er dagens strabadser, der har indvirkning. Han pisker kravlende rundt og stiller sig op af alt, hvad han kan komme i nærheden af, og er også begyndt i det små at stå uden at holde fast. Alt skal undersøges og vendes og drejes.
Men nogle gange virker han også, som om han ikke rigtig er vågen, og så pludselig, mens vi allerede står med ham i armene, virker det, som om han vågner og bliver overrasket over, hvor han er. Vi tager ham kun op, når han græder og kalder på os. Kan det ske, at han gør det i en slags søvntilstand med åbne øjne?
Efterfølgende sover han fint et par timer igen og resten af natten er der ikke ”anfald” af denne slags.
Nu til næste spørgsmål:
Vi har skåret amningen før middagslur væk, så han kun får amning om aftenen (ca. kl. 18.30) og midnat (ca. kl. 23.30) og så morgen. Og morgenamningen volder visse problemer. For omkring kl. 3-4 klynker og klynker og klynker han, og det eneste, der hjælper, er en amning. Kan det passe, at han er sulten? Min mor har fortalt, at mine små brødre fik yoghurt om natten, indtil de var en 3-4 år, ellers var de for sultne til at sove. Kan sådan noget gå i arv, eller er det bare en dårlig vane?
Vi prøver som minimum at strække amningen til efter kl. 4, fordi jeg har tænkt, at han så måske vænner sig til, at amningen skal ligge her, men tænker nu, at jeg måske bare skal begynde at lægge den der. Det går selvfølgelig ud over min nattesøvn, men det kan jo gøres rimelig meget i søvne. Hvad tænker du?
Han vågner igen ved 6-tiden, hvor jeg indtil nu har ammet ham også, men har tænkt over i dag, at det nok er en dårlig ide, da han så først vågner igen ved 8-tiden, og jeg tror, at det måske er medvirkende til, at han i øjeblikket er fuldstændig umulig at lægge til at sove om dagen. Jeg tænker, at hvis jeg ammer ham kl. 4, og han så vågner kl. 6, så må vi i stedet stå op og give ham havregrød og starte dagen.
Når han vågner ved 7.30/8-tiden, ser hans dag sådan her ud:
Kl. 7.30/8 Op
Kl. 8.30 Havregrød med frugtmos (jerndråber) + vand af kop
Kl. 9.30/10 Formiddagslur. Ca. 35 minutter.
Kl. 11.30/12 Frokost. Grøntsagsmos + rugbrød med smørbart pålæg + vand af kop.
Kl. 13.30/14 Eftermiddagslur. Sover ca. 1-1,5 time, hvis vi går med ham i barnevognen, ellers sover han kun ca. 35 minutter.
Kl. 15/efter lur: Øllebrød med sødmælk + vand af kop.
Kl. 17.30 Aftensmad. Kartoffelmos med vores mad. + vand af kop.
Kl. 18.30 Amning.
Kl. 19 Sover
Kl. 23.30 Amning
Kl. 4/6 Amning
Det betyder altså, at han sover ca. 13 timer om natten, hvilket jeg umiddelbart synes er meget, og nok også for meget. Det er selvfølgelig afbrudt, men han har måske bedre af at komme lidt før op, så han kan blive ordentlig træt til lurene om dagen, hvorfor de forhåbentlig så bliver lidt lettere at gennemføre, end de er nu. Hvad tænker du?
Et lille tillægsspørgsmål: Jeg ved godt, at man ikke må stille sit barn ud at sove, når temperaturen er under 10 minusgrader eller i rimtåge, men skal man tænke yderligere over det, hvis barnet er snottet eller har hoste?
Mange hilsner
AH