Svar: Tyvstart på mad og varieret frugtmos
6. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mies mor
Du bør ikke begynde med øllebrød, havregrød, flerkornsgrød samt forskelligt brød i hænderne før din datter er 6 måneder. Det handler om at brød og de lidt grovere grødtyper jo indeholder gluten.
Gluten kan hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen Cøliaki. Gluten findes især i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter og majs, ris, boghvede, quinoa og hirse indeholder slet ikke gluten. Man skal være opmærksom på at mannagryn og spelt indeholder gluten.
De bedste grødtyper at begynde med ved 6 måneders alderen er havregrød og øllebrød, netop fordi havre og rug ikke indeholder meget gluten. Derfor er det også en god idé at tilbyde barnet f.eks. ristede rugbrødsbjælker fremfor lyst franskbrød, hvis man gerne vil give barnet noget at gnaske i og øve sig mundmotorisk på.
Med hensyn til grøntsager så må du gerne give din datter forskellige slags grøntsager, men igen gælder at du bør vente med de nitratholdige grøntsager til efter 6 måneders alderen. Hun bør altså ikke få f.eks. selleri, spinat, fennikel og rødbede og efter 6 måneders alderen kun i begrænset mængde. Men du må gerne variere mellem andre typer grøntsager, udgangspunktet kan være det I andre spiser om aftenen. Det er let og praktisk og giver en naturlig variation netop at bruge det I andre spiser og blende det med lidt fedtstof og mælk.
Ja - min æble-papajamos smager simpelthen så godt, hvis jeg selv skal sige det - også på en quinoagrød (som jo er uden gluten :)) Du må gerne give hende frugt- og bærmos af alle slags, men det skal som du skriver kunne koges, så længe hun er under 6 måneder.
I 6 måneders alderen kan hun dog godt få lidt frisk frugt og bær mos, som ikke er kogt. Det kan være en moden pære du moser med en gaffel eller et frisk jordbær som moses på samme måde. Det er helt fint. Frugt i større mængder bør dog fortsat koges, så hendes mave bedre kan kapere det :)
Et mellemmåltid ligger normalt på 1/2-3/4 dl. Hvor et hovedmåltid ligger på 1-2 dl. Det er naturligvis ca-tal :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, - dejligt at høre om en lille pige med stor appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske