Svar: Døgnrytme for tvillinger - 5 mdr.
6. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Tvillingemor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, jeg håber det hjælper lidt at vide, at det bliver bedre med tiden, tiden arbejder rigtig meget for jer ...
Din fornemmelse omkring dine børn lyder helt rigtig. Jeg tror som du også at der er en sammenhæng mellem deres indtag af mad og deres søvn. Spørgsmålet er bare om du kan få dem til at indtage mere mad end du allerede gør ...?
Det er naturligvis en del at ligge 400ml under deres udregnede behov ... men det at de begge nu er begyndt at tage mere på, tyder jo på at de nu optager næringen fra mælken bedre end de har gjort tidligere og det er super godt. Derudover er din dreng begyndt med lidt skemad og det lyder så fint det du fortæller. Det er fint med få skefulde til ½ dl. - lidt er bestemt bedre end ingenting og han trives jo tilsyneladende bedre og bedre, sover også bedre end tidligere.
Det betyder mindre om det er færdiglavet eller hjemmelavet babymad du forsøger med. Lige nu er det vigtigste at få lidt i dem. Hvis du oplever at Nestle risgrød med sveske er det som glider ned, så brug det som basis og bland lidt anden form for grød sammen med. På den måde kan du få varieret lidt ekstra.
Du må også meget gerne forsøge med lidt grøntsagsmos, prøv f.eks. med lidt ren gulerodsmos eller gulerodspure og giv det gerne til dem begge, for at se om lillepigen vil være med :) Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver det.
Om aftenen lyder det som om at børnene på den ene side er for trætte til at spise og samtidig har behov for mælken for at kunne sove godt. Samtidig er det naturligt at de sover tidligt og tager en lur om aftenen og derefter er vågne til sent, fordi de jo sover kortvarigt om dagen. Det er således naturligt med den aktive aften, når de om dagen sover som de gør og lige nu har de sandsynligvis brug for fire lure ... At I savner tid til hinanden om aftenen, forstår jeg godt. Men det kræver at børnene begynder at kunne tage en lidt længere middagslur ...
Det kræver altså mere mad, mælk og så evt. en trilletur i barnevogn, for at holde dem sovende midt på dagen.
Hvis du har indtryk af at børnene falder i søvn uden særlig meget mælk, men vil vågne efter 45 minutter fordi de er sultne, så må du gerne holde dig i nærheden og netop med flasken der, forsøge at få dem videre i søvnen. Det sker - også for børn der bliver ammet - at de får mælk, sover 45 minutter, har brug for at få mælk igen og derefter sover de så et lidt længere stræk. Det er helt normalt og okay at det kan være sådan i en periode.
Så der er tale om en periode og som sagt arbejder tiden for jer. Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske