Svar: Vil ikke ammes og ikke spise grød
6. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg kan godt høre at du gør dig rigtig mange overvejelser og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig :)
Med den alder din dreng har nu, vil det være passende med 4 amninger dagligt. Det vil være super godt, hvis du kunne amme ham bare en gang midt på dagen - gerne inden middagslur, hvilket også kunne gøre at han så begynder at sove lidt længere lur der og derudover så skal han ammes aften, sen aften og tidlig morgen.
Det vil være super godt, hvis du ved siden af skemaden betyder at give ham lidt mad med mere bid i og mad der smager af noget. Han lyder til at være parat til større smagsvariation og det er faktisk rigtig vigtigt at give ham det nu, hvor han har en naturlig lyst til at putte i munden og ville smage. Derfor skal han ikke længere have majsgrød og lignende, men de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, ligesom han skal have mere familiemad.
Gluten skal du ikke være bekymret for - der er mest i hvede og mindst i netop rug og havre. Krydderier må han meget gerne få og det er vigtigt at maden nu virkelig indeholder både smag og bid.
Det er derudover rigtig vigtigt med en fast plan for dagen og en fast rytme omkring det at spise og få bryst. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt som appelsinbåde, både af blomme, fersken eller lignende at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, men det er også meget fint med mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende. Se i babykøkknet her på siden hvordan du laver ristede rugbrødsbjælker. Vand af kop.
Ammes (eller evt. en flaske) og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Du kan med fordel give en flaske her, fordi han så forhåbentlig sover en lidt længere lur, du sikrer ham ekstra væske midt på dagen, hvilket vil være godt for hans mave og så bibeholder du amningen aften og sen aften som I begge sætter stor pris på og som du gerne vil holde fast i så længe som muligt.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Powernapper ikke mere om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Han må gerne få ris med sovs - retter som f.eks. boller i karry er godt. Han må gerne få lidt laks fra ovnen eller indmaden af en frikadelle moset ned i sine grøntsager. Du kan begynde at mose grøntsager med en gaffel og sammen med lidt sovs for at give mere bid og smag. Suppleres igen med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden at få mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng, så han ikke ligger foran mælkebaren :)
Jeg synes det er udmærket at forsøge med en enkelt flaske dagligt og med en flaskesut - altså en rigtig sutteflaske med en sut og ikke en tudkop. Gerne midt på dagen inden middagslur, da jeg tænker det vil være godt i forhold til hans mave osv. som beskrevet.
Grød vil han gerne spise, hvis der er tale om havregrød og øllebrød og netop disse grødtyper skal han have nu. Flerkornsgrød kan du selv lave eller købe - det er helt fint. Han må som sagt gerne få lidt gluten.
Mad i hånden at gumle på er med til at styrke ham mundmotorisk og det er vigtigt at han tilbydes dette til alle måltider. SMå bidder må han også få, men prøv om du ikke kan give ham de lidt grovere typer mad, give mere kød og fisk i mosen, mose med en gaffel osv. så han stille og roligt vender sig til mad med mere bid i. Så vil han i 8 måneders aldren sandsynligvis kunne tygge sig igennem lidt mere.
Hans grød og mos bør energiberiges med mme (NAN H.A. eller noget andet) eller sødmælk og ekstra fedtstof indtil han er 12 måneder gammel. Hvis du ender med ikke at amme ham, så skal han have mme indtil han er 1 år.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke - fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske