Svar: Far kan ikke give sut om natten
6. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mona
Som du beskriver situationen hos jer, så lyder det nu lidt tilfældigt at Tobias har reageret som han har, når det er far der har forsøgt at putte med sutten ... Han er heller ikke så gammel og derfor heller ikke så bevidst endnu. MEN, når det er sagt, så er det faktisk sådan at vi jo har det, som hedder søvnassociationer. Det er de ritualer vi forbinder med at skulle sove, med at skulle overgive os til søvnen og hvis jeres dreng forbinder dig med at skulle sove, - ja så kan han naturligvis godt vågne mere op og blive urolig, hvis det pludselig er far der tager over.
Det har naturligvis noget at sige, hvor meget far i det daglige er omkring jeres lille dreng. Jo mere han er med til at skifte ble, bade jeres søn, give ham mad, lege med ham osv. jo lettere vil det naturligt også være for far at putte ham. Jo flere gange far er med til at putte, jo mere naturligt vil I begge kunne gøre det uden at jeres dreng reagerer på det. Det er derfor også meget vigtigt at far ikke trækker sig og føler det personligt, hvis Tobias foretrækker mor. Det bedste far kan gøre er generelt at komme mere og mere på banen.
Hvis det er far som putter, vil det naturligt også være fint for jeres dreng at far kommer senere og giver sutten. Vi vågner alle sammen mange gange hver nat, skifter stilling, sparker dynen lidt af, trækker dynen lidt op osv. og det gør jeres dreng også. Når han har disse lette opvågninger, så registrerer han at alt er som da han faldt i søvn, hvis det er det, så sover han roligt videre, hvis tingene ikke er som han forventer, så vågner han yderligere op og bliver ked af det, fordi det er utrygt.
Jeg plejer at sammenligne det med at du falder i søvn tæt ind til din mand, men i løbet af natten vågner du, putter dig ind til ham og så er han væk. Du vågner lidt mere op, lytter, er han må gået på toilettet eller .. hvis du ikke kan høre ham, så er det svært at sove videre, så vågner du yderligere, kalder på ham, hvis han ikke svarer så stiger du ud af sengen og begynder at lede efter ham. Det er vigtigt for dig, fordi du forventer at han skal være der, han var der jo da du faldt i søvn ... Hvis der pludselig var en helt anden person, ja så ville det virkelig være mærkeligt at vågne :)
Det samme giver vi jo vores børn, når vi putter dem og er hos dem. Ikke at man ikke skal være det, det er stadig vigtigt, men forvirringen over at en putter, når man falder i søvn og en anden så pludselig dukker op senere - den forvirring kan naturligvis godt være der. Så på den måde kan din mand altså godt have ret. Men lige nu er det vigtigt at I begge putter og tager del i dette, så vil det på sigt og så gøre det lettere for far at give sut om natten. Og på samme måde er det så vigtigt at far deltager i alt muligt andet omkring jeres søn, så I begge spiller lige stor rolle :)
Håber disse tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske