Svar: Græde når far skal putte
6. januar 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Mor
Som udgangspunkt kan far naturligvis godt putte og være lige så sød, omsorgsfuld og nærværende som mor. Men hvis mor er hjemme og med sin blotte tilstedeværelse kan gøre at putningen forløber uden problemer, gråd eller andet - hvorfor skal mor så ikke putte? :)
Det er jo noget andet, hvis du ikke er hjemme og far naturligt tager over. Her vil jeres datter sandsynligvis heller ikke blive så frustreret, netop fordi du jo er væk og det virker mere naturligt at han putter. Forinden har de to jo også spist sammen, leget sammen, far har badet hende osv. fordi mor ikke er hjemme ... At du sidder i stuen og holder dig der, fordi du af princip ikke vil putte, fordi det skal far kunne - det vil virke mærkeligt på jeres datter.
For mig at se er det naturligt at begge forældre deltager i putningen og at det ikke er noget som er overladt til den ene eller den anden. At begge deltager betyder ikke at man skal stå to mand høj og synge over barnet - men det er naturligt at sige godnat til både mor og far og deles lidt om det. Det vil også gøre at hun på sigt, vil acceptere at far tager mere over :)
Jeg forestiller mig at I f.eks. skiftes til at læse for hende, give hende koppen med mælk osv. Ligesom I også kan skiftes til at gå til og fra. Det kan være fint at far starter putningen nogle gange og så kommer mor og kysser godnat og putter dynen lidt ekstra omkring hende og andre gange gør I så modsat.
Det kan også hjælpe hende at du f.eks. stadig er i nærheden og går lidt frem og tilbage, imens far sidder der. Hun kan således høre at du er der, du kan stå og lægge tøj sammen eller lignende i nærheden, men det er far, som sidder hos hende og læser godnathistorien højt. Far kan sige "ja mor er lige der, mor ordner tøj.." så hun hører at I forstår at hun gerne vil vide hvor du er og du kan sige "far læser lige bogen for dig, mor er her, far læser, læg dig ned skat.." osv. så hun hører at du er der, men samtidig også hører at du har fuld tiltro til at nu er det far som læser.
At putte og deltage er f.eks. også at far giver hende aftenbad og mor putter derefter - og omvendt. Jo mere I kan deles om at gøre hende klar til natten, jo lettere vil det også være at det skifter hvem der tilsidst er der, når øjnene lukkes i :)
Det er altså et spørgsmål om at hun får begge dele og ikke et spørgsmål om enten eller ... - håber du forstår hvad jeg mener :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske