Brev:
Græde når far skal putte
6. januar 2010
Alder:
16 mdr.
Græde når far skal putte
Hej Helen.
Mange tak for dit grundige, omsorgsfulde og brugbare svar.
Vi vil straks gå i gang med at hjælpe vores datter til at sove hel natten i sit eget værelse.
Jeg har dog lige et supplerende spørgsmål. Det er nemlig sådan, at det de sidste par måneder udelukkende har været mig der har stået for putning og trøst om natten. Nu hvor der skal en mere intensiv indsats i gang, ville det være rart at kunne deles om opgaverne. Men far dur bare ikke i disse situationer. Hun har jo vænnet sig til mig og vil slet ikke acceptere at far putter eller trøster om natten. Vi har forsøgt det et par gange de sidste dage, men hun bliver fuldstændig tosset. Hun græder og skriger, hun skubber fars hænder væk og råber ”Nej, nej, nej” og ”Moar”. Efter ca. ½ timer har jeg taget over og hun falder da i søvn i løbet af et øjeblik.
Mit spørgsmål er så igen om det vil være okay at lade hende græde sig i søvne med far ved sengekanten og om det er en frustration hun godt kan holde til eller om det vil gå ud over hendes basale tryghedsfølelse med sådan en brat overgang fra mor til far. Det er jo os der har gjort noget dumt ved udelukkende at lade mig putte i en periode. Er det rimeligt at hun skal bøde for det. Far er selvfølgelig lige så omsorgsfuld og god som mig, så jeg ved at hun ikke på den måde lider overlast, men jeg er usikker på om hun alligevel føler sig svigtet i et omfang som ikke er sundt for hende.
Hvad mener du om det?
Endnu en gang tak!
Mor