Svar: Lange aftener
6. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mies mor
Tak for dit brev :)
Det er en fin plan for dagen du forsøger at holde og umiddelbart lyder det som om at jeres datter sover det hun bør og sover tidsmæssigt fint i løbet af dagen. At hun lige nu har behov for en ekstra powernap sen aften og derefter er vågen indtil I alle kan gå i seng mere eller mindre samtidig, må handle om hendes alder og den udvikling hun lige nu går igennem.
Hun lyder til at være en pige, som meget gerne vil følge med i verden, opleve og underholdes. Der skal ske noget og hun 'sover ikke tiden væk'. Det er jo sådan set positivt, men naturligvis lidt trættende, hvis det især skal være om aftenen, hvor I gerne vil have lidt tid for jer selv ... Spørgsmålet er dog om ikke der er tale om en fase, det vil jeg umiddelbart formode og det ændre sig stille og roligt i takt med at hun begynder helt at kunne springe powernappen over - det vil de fleste børn kunne i 6 måneders alderen ... Tiden arbejder således lidt for jer :)
I kan forsøge at flytte lidt på hendes rytme, ved at putte hende en lille smule senere hele dagen igennem i håb om at hun så til sidst vil kunne undvære den sidste lur og i stedet gå tidligere i seng og sove en lidt længere nattesøvn. Det at flytte hende rytmen lidt, kan gøre at eftermiddagen ikke bliver så lang og at hun bedre kan holde sig vågen og aktiv sidst på dagen. Lige nu sover hun 4 lure dagligt, på sigt skal hun ned på kun at sove to og min tanke er altså at I lige nu skal forsøge at få den sene eftermiddagspowernap og aftenluren koblet sammen, hvorefter de helt udgår.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre hos mor
Morgen 7.30-8: Evt. lidt grød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover 45-60 minutter ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover ca 2½ time som nu
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper ca ½ times tid, denne lur ligger som de øvrige lur lidt senere end nu og hun vil således sandsynligvis helt kunne undvære yderligere søvn og vil i stedet kunne blive puttet til natten når I mener det passer :)
Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes eller flaske og puttes til natten kl. 20-21
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder måske at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk. Hvis det fungerer bedre for jer at hun sover til 01-02, vågner og melder sig selv, så er det også rigtig fint.
Mit forslag er altså at I lige nu forsøger at putte hende lidt senere dagen igennem for at se om I ikke derved vil kunne nøjes med 2 lure + en powernap, og stille og roligt helt undvære den sidste lur fordi hun også bliver ældre ...
Derudover skal I overveje om I kan nøjes med flaske inden putningen om aftenen. Det lyder nemlig som om at hun falder i søvn ved brystet og powernapper lidt imens hun spiser, så får hun lidt næring og derefter vågner hun op og vil ikke sove mere ... Spørgsmålet er derfor om en flaske evt. i sengen vil gøre at hun sover bedre videre, når hun skifter søvnfase. I hvert fald vil I kunne undgå opvågningen fra favn til seng og det er muligt at hun vil kunne sove videre efter de 45 minutter, hvis mme mætter hende lidt mere ...
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, rigtig meget held og lykke, fortsat god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske