Brev:
Søvn og kost?
5. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Søvn og kost?
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedrørende vores dejlige 15 mdr gamle datter.
Hun er livsglad og utroligt aktiv - fra hun vågner til hun går i seng. Er utrolig kvik og lærenem. Er stadig mere egenrådig og temperamentsfuld - nej er et hyppigt anvendt ord med rynkede bryn som følger med. Sikker noget hun har set hos sine forældre :o)
Vi har dog lidt problemer med kosten og dermed også med søvnen forestiller vi os.
Hun vågner utroligt tidligt. 04.30-05.00. Som regel er hun lysvågen og har lavet i bleen - så vil/kan hun ikke sove videre. Vi har prøvet at skifte hende i mørke og give hende lidt flaske for at få hende til at sove lidt mere, men der er intet at gøre. Hun er bare superglad og frisk på at starte dagen med noget leg. Som regel kan hun sidde og lege lidt for sig selv i kravlegården - det er faktisk det eneste tidspunkt på dagen hvor hun accepterer at blive sat i kravlegården.
Resten af dagen vil hun helst gå på opdagelse i hele lejligheden og kravle op på ALT. Op på sofa, ned fra sofa, op på stol og ned fra stol. Senest klatrer hun - eller forsøger at - klatre op på hylderne i reolen!
Hun er sjældent sulten lige når hun vågner, så omkring kl 6-6.30 får hun havregrød (lavet på havregryn og vand) med sødmælk på og en smule sukker. Ofte får hun ekstra mælk at drikke ved siden af, da hun er fysisk aktiv og sveder en del - hun er et meget tørstigt barn hvilket de også har bemærket i vuggestuen.
Problemet er imidlertid at kl 8 begynder hun at være træt og hvis ikke vi afleverer hende i vuggestuen inden kl 8, så bliver hun enten helt umulig og hun må få en morgenlur inden hun skal i vuggestue og vi afleverer hende senere hvilket ikke er godt ift. vores arbejdspladser og vuggestuen er heller ikke glad for at man afleverer senere. Alternativt falder hun i søvn i klapvognen på vej til vuggestuen og bliver meget ked af det når hun bliver vækket og skal afleveres.
Hvis vi afleverer hende inden kl 8, så får hun først en lur kl 11.30. Der sover hun mellem 1½ og 3 timer. Vi henter hende senest kl 16, men hun er så udmattet at hun falder i søvn mlm.17 og 18 og vågner ikke før midnat, blot for at få en flaske og sove til næste morgen kl 04.30-05.00. Vi har forsøgt at "trække den", men det ender i det rene ragnarok, hvor hun bliver helt hysterisk og græder og græder og græder og slet ikke kan falde til ro når vi så lægger hende til at sove. Ofte kaster hun op i bar raseri.
Ellers ser hendes dag således ud:
04.30-05.00: vågne og få skiftet ble (hun har afføring på det samme tidspunkt HVER morgen. Det har hun siden fødslen). Leg i stuen.
06.00-06.30: havregrød m. mælk
07.15-08.00: Afleveres i vuggestue
10.00: skorper, rugbrødshumpel eller lign.
11.00-11.30: frokost
11.30-13.30 middagslur (varierer fra 1½-3 timer)
15.00: frugt, yogurt eller lign.
17.00: aftensmad
17.00: lægges for natten med flaske
23.30-24.00: flaske
Der kan evt være en ekstra opvågning hvor hun får en smule flaske.
vi har prøvet at tage hende over i vores seng, men siden fødslen er det ikke noget hun har brudt sig om. Både min mand, jeg og vores datter er meget varme mennesker, så det er ikke så rart. Efter hun er blevet større er det bare SÅ spændende at ligge i sengen. Hun vælter rundt og stikker sine små fingre ind i vores ører, næsebor, navler og øjne, så det er ikke den store succes mht. at sove og falde til ro.
Generelt synes vi ikke hun spiser det store til måltiderne. ½ styk rugbrød med leverpostej og evt. en bjælke eller to agurk, men så er det nej for resten. Til gengæld føler vi at hun drikker sig mæt i sødmælk. Hun kan let drikke en liter sødmælk i døgnet (nogle gange mere) oveni al den vand hun også får løbende mens hun leger og sveder når det går rigtig vildt til.
Vi får ofte at vide at hun først sover igennem når hun er rigtig mæt fra det hun får i løbet af dagen, men hvordan får vi hende til at spise mere? og hvordan får vi hende til at sove længere om morgenen? I weekenderne får hun både en formiddags- og en eftermiddagslur og det ser ud til at passe hende meget bedre og hun falder senere i søvn om aftenen. Mlm 19 og 20. Når hun får formiddags- og eftermiddagslur er hun meget bedre tilpas sidst på eftermiddagen og meget nemmere at få til at spise mere til aftensmad.
Så hvad gør vi? Vi er godt trætte efter ikke at have fået en hel nats søvn i 15 måneder og får hele tiden at vide at hun burde sove igennem... HJÆLP!!
God nytår forresten :o)
Vi glæder os til at høre fra dig!