Svar: Hvordan lærer vi ham at sove om natten?
5. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Kære T og R
Tak for jeres brev :) Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer.
Jeres dreng er lige aldersmæssigt på grænsen til at kunne forstå at I er der, når han ikke kan se jer. Derfor føler han sig ganske givet forladt, hvis I går fra ham og vil græde, hvis I overhører dette.
Det betyder naturligvis ikke at I ikke kan forsøge at gå lidt frem og tilbage, fordi netop at I kommer igen hele tiden jo gerne skulle give ham den vide, at I stadig er der, at han ikke er forladt.
Samtidig vil det så også være en rigtig god idé at træne lidt af denne forståelse i hverdagen, det kan være at lege gemmeleg med ham - her kan også de store drenge være rigtig gode. Led efter hinanden, tag ham med "hvor er xx henne, kan du finde ham?" osv. så hans fornemmelse for at man kan kalde og søge efter hinanden styrkes og han derved ikke længere føler sig helt så alene, selvom I er ude af syne. De fleste børn er 16 måneder før de rigtigt begynder at have denne fornemmelse.
Hans søvn og rytme om dagen spiller naturligvis også ind. Jeg kan godt forstå at han har brug for at sove 2 lure dagligt, når han står op meget tidligt om morgenen, men det er naturligvis vigtigt at søvnen om dagen ikke fylder for meget. Han bør ikke sove mere end 2½ time, hvis søvnen ikke skal påvirke hans nattesøvn, hvis han sover ca 11 timer om natten fra kl. 20 til 06 ...
Så at se på hans rytme om dagen kan også have betydning for hans opvågninger om natten og hans behov for at have jer nær sig.
I skal også være opmærksomme på betydningen af at han får en flaske vælling og har denne som en del af sit putteritual. Det lyder som om at den betyder meget for ham og ofte hjælper det jo også at give ham en flaske igen, når han vågner om natten. Det giver ham ro og hjælper ham med at sove videre. Men det giver ham også en afhængighed som er uhensigtsmæssig, netop fordi han måske vågner og så ikke kan komme videre i søvnen igen uden at få sin flaske.
Med den alder han har nu, ville det derfor være relevant at forsøge at fjerne flasken helt og i stedet tilbyde ham lidt at drikke af en kop og en godnathistorie .. I skal passe på med vanen med sutten. I stedet for flasken i munden for at blive beroliget, kunne det godt lyde som om at han nu begynder at falde til ro med sutten. Det kan være fint nok, men jo ikke hvis han så begynder at vågne hver time i forventningen om at I putter sutten i munden på ham ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det der er vigtigt er, at han er i stand til at komme videre i søvnen og det der får ham videre i søvnen er, at måden han er putte på, det han er faldet til ro med også er der, når han vågner. Hvis han er faldet til ro med musik, flaske eller sut, eller i tæt favn hos jer, så vil han naturligvis søge dette igen, når han vågner op. Hvis det mangler så bliver han utryg, vågner yderligere op, indtil I giver ham det, så sover han roligt videre.
Så I skal altså overveje om I stille og roligt kan indføre et putteritual, kæretegn, beroligende ord eller lignende, som stille og roligt sætter ham i stand til at komme videre i søvnen uden jeres hjælp :)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske