Brev:
Hvordan lærer vi ham at sove om natten?
5. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Hvordan lærer vi ham at sove om natten?
Hej
Vi skriver til dig, fordi vi har store problemer med vores lille søns søvn. Han er 15 måneder gammel og har kun få gange sovet igennem en hel nat! Han har altid sovet dårligt og vågner således mellem 3 og 10 gange i løbet af natten.
Han er lillebror til to store drenge på 9 og 10 år. Han går i dagpleje, hvilket han er glad for. Han sover fint hos dagplejen; nogle gange to gange dagligt – nogle gange én gang. Det afhænger af, om han er stået op kl. 5 eller kl. 6.30
Han er nem at putte om aftnen. Han bliver puttet med faste ritualer; tandbørste, rulle gardiner ned, godnat til de andre i familien, en flaske vælling og ”sov godt”-musik ca. kl. 19.30. Han falder oftest i søvn med det samme, da han er træt. Han sover så for tiden godt de første 3 timer – herefter har vi så balladen…
Han er begyndt at bruge sut, hvilket nogle gange kan trøste ham om natten.
Når han vågner om natten vil han nogle gange gerne putte sammen med en af os på en legemadras, han har på sit værelse. Så karter han rundt et stykke tid og falder som regel til ro, nogle gange falder han ikke til ro, sætte sig op og græder mange gange før han overgiver sig. Andre gange vil han op og peger i retning mod døren. Sådan gør han så mange gange i løbet af natten.
En gang i mellem får han en flaske om natten, det betyder som regel en lidt længere søvn periode efterfølgende ca. 2- og helt optil 3 timer – men ikke altid…
Han kommer ikke ind til os i vores seng, vi går ind og lægger os hos ham i stedet.
Er i tvivl om, hvorvidt ”godnat og sov godt”-metoden, hvor man lader ham græde, er en god ide. Jeg kan se, at du er fortaler for, at man i hvert fald går ind til barnet hver 3.minut (jeg mener også, at længere intervaller er for lange). Jeg har forsøgt metode med min nu 9 årige søn – han blev ved med at græde, så den blev droppet efter 3-4 nætters skrigeri. Vi har to drenge på 9 og 10 år og ved derfor godt, at det også er et spørgsmål om tid og den lille også begynder at sove igennem på et eller andet tidspunkt, men lige nu er det totalt uoverskueligt og heller ikke holdbart for ham.
Hvordan hjælper vi ham, så han lære, at om natten sover man?
Nogle få nætter f.eks. sidste nat sover han igennem. Så er det kun nødvendigt at give ham en sut, når han piver i søvne.
Glæder os til at høre fra dig.
Hilsen T og R