Svar: Natspisning
5. januar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Rikke
Det er svært at sige om din datter vågner af reelt sult eller behov for at spise mere eller mere i drømme - umiddelbart lyder det nu mest som om at hun vågner, fordi hun har brug for mad i maven på det tidspunkt ...
Det er naturligvis vigtigt at finde en balance, for et eller andet sted, så vendes hendes mave jo også til at skulle spise og ved at give hende mad kl. 02, så vil hun blive ved med at vågne og søge mad, fordi hun naturligt bliver ved med at have dette behov / føle sig sulten. Modsat skal man jo ikke nægte pigen mad, hvis hun virkelig har behov.
Du skal naturligvis blive ved med at tilbyde hende mad nok hele dagen igennem og også bibeholde et solidt godnatmåltid, som så gerne skulle kunne mætte hende til næste morgen. Kan det ikke det, så kunne du overveje om ikke du kunne stille ½ skive rugbrød og en drypfri kop med lidt vand ved hendes seng, så hun selv kunne tage sig lidt at spise og drikke, når hun vågnede - og det ikke var dig, der skulle op og stå og lave dette klar midt om natten ...
Det kan også være et spørgsmål om at give hende mindre og mindre kl. 02, så hun tilsidst ikke længere behøver dette, men netop vender sig til at sove uden :)
Håber du kan bruge disse råd lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske