Svar: Vil ikke sove i barnevognen
5. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sophus´ mor
Tak for dit brev.
Det kunne godt lyde som om at du putter din dreng lidt for tidligt og som om at han måske forventes at kunne sove lidt mere om dagen, end han måske behøver nu, med den alder han har.
Du skriver at du altid putter ham, når han viser træthedstegn og det er naturligvis en god ting, men du skal være opmærksom på at børn i denne alder godt kan gabe fordi de keder sig og har brug for at blive ekstra aktiveret og ikke nødvendigvis fordi de trænger til at blive puttet ... :)
Mit råd er derfor at du forsøger at putte ham lidt senere end du gør lige nu, forsøger at aktivere ham rigtig godt både fysisk og mentalt i hans vågne perioder. Han skal ligesom have følelsen af at være fyldt op og have behov for søvn, når han puttes.
Det er naturligt at børn i denne alder, virker lidt mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm. Det kan let tolkes som træthed, men er det sjældent. Det handler mere om den udvikling han lige nu går igennem.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Han rækker ud efter legetøj, griber det, ryster det, putter det i munden. Han er god til at pludre nu, begynder at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk sker der også rigtig meget. Han begynder nu at kunne trille både fra mave til ryg og stille og roligt også fra ryg til mave. Han sparker, støder fra med benene og begynder nu også at dreje om sin egen akse og bevæge sig hen over gulvet - han forsøger at krybe fremad, men ender ofte med at komme baglæns til stor frustration.
Alt dette påvirker ham og det er vigtigt at du hjælper ham med at bruge sig selv aktivt. Han er en stor dreng og der skal masser af tumlen til :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgenen starter ca 7.30, hvor I står op og kommer i tøjet. Leges med, aktiveres osv.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10. Han kan altså godt være vågen i 1½-2½ time inden han puttes til formiddagslur, sover her 1½ times lur
Kommer op, leges med, aktiveres igen.
Frokost 12-13: Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en middagslur han har taget, dette er normalt dagens længste lur, sover måske 2½ time
Igen aktiv både fysisk og mentalt
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover her dagens 3 lur, som er den korteste lur
Vågner og er aktiv og med i familien om aftenen, tumles igen med, bruger sig selv fysisk, pludrer, hopper på skødet osv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Nat 03: De fleste børn behøver også flaske her, nogle børn spiser dog flaske kl. 20, 01 og 06 og det er også helt i orden.
Mine tanker går altså på at I skal prøve at putte jeres dreng lidt senere end I gør lige nu og så sørge for at aktivere ham rigtig meget i hans vågne periode, i håb om at han så kan sove lidt bedre lure om dagen :) Han må gerne være vågen i 2-3 timer før han skal sove igen ...
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske