Brev:
Vil ikke sove i barnevognen
5. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Vil ikke sove i barnevognen
Kære Helen
Jeg har en søn på 20 uger som pludselig er blevet utrolig ked af at sove i barnevognen om dagen. Han er en stor dreng på nu 9 kg og 72 cm (5100g fra fødsel og 57 cm). Han har aldrig været rigtig god til at sove i barnevognen, men er blevet hjulpet ved at vi triller med ham. Nu er han så begyndt at græde og når han endelig falder hen går der max 15 min. så græder/råber han igen.
Der har været problemer om aftenen også når han blev puttet i vuggen men der sad jeg ved ham, nussede ham på kinden, snakkede blidt til ham og til sidst faldt han i søvn men det var hårdt for han græd hjerteskærende. Hvis jeg tog ham op, trøstede og lagde ham tilbage var det ligesom om han blev mere forvirret så jeg valgte til sidst at lade ham ligge men være hos ham så han kunne mærke mig og høre mig og putningen om aftenen går nu meget bedre.
Jeg har faste putteritualer med ham. Han får nattøj på, vi laver en flaske, går ovenpå, giver flaske, ligger i vuggen, synger en sang, tænder for sovebamsen (der siger bølgelyde) og så siger jeg godnat, men bliver der til han sover.
Om dagen får han ca 3 lure. En kort tid efter han er stået op (ca en time efter). Der sover han 1-2 timer. Så putter jeg ham over middag hvor han igen sover 1-2 timer og så igen sidst på dagen omkring 16-17 hvor han sover en time. Det er gået fint, med kun lidt hjælp men nu vågner han konstant op og er ulykkelig hvis vi ikke står der med det samme. Det betyder at der altid er en der har jakke på i huset for at kunne skynde sig ud til ham. Han er træt, gnider øjne, klør næse og gaber. Jeg ligger ham med det samme jeg ser træthedstegn.
Nu er spørgsmålet så hvad jeg gør. Vi er godt trætte i huset da vi aldrig har tid til os selv længere. Desuden er han aldrig rigtig veludhvilet. Han sover fint om natten. bliver puttet mellem 19-20 sover til midnat, får vælling, sover til ca 05.00, får mælk og står op mellem 6-7.
Han får modermælkserstatning NAN ha da han har tendens til forstoppelse men er ikke forstoppet nu. Han er tilbudt lidt grød men er endnu ikke parat. Han afviser klart og jeg vil ikke presse da han trives fint nok på mælken endnu.
Hvad gør vi? Håber meget du kan hjælpe da det er meget fortvivlende med en lille dreng der ikke trives ordenligt.
Venlig hilsen Fusses (Sophus) mor