Brev:
Flaske for at sove?
5. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Flaske for at sove?
Hej Helen
Tak for en super brevkasse! Jeg har lige noget jeg vil spørge om ang min lille søn på 3 måneder.
Han er en dejlig lille dreng, og efter at han blev 2-3 måneder, har vi også mærket en stor forandring i humøret. Han er bare mere veltilpas og tålmodig, og stort set altid i godt humør.
Jeg ammer fuldt ud, og det går rigtigt godt nu. Vores lille dreng vejede 4 kg ved fødslen, og har kun taget på derefter. Han vejer nu 7,4 kg.
For en måneds tid havde vi en lille prøveperiode hvor vi gav ham ca 100 ml mme sammen med amning inden han skulle puttes for natten. Det var bare fordi han var så urolig og ulykkelig når han skulle puttes. Han blev dog lagt noget tidligere da, ca ved 20 tiden. Nu lægger vi ham lidt senere, ca 21-22. Jeg har helt klart nok mælk om dagen, men jeg bliver usikker på om han får nok om aftenen.. jeg synes han var noget nemmere at få til at sove når han havde fået noget ekstra. Jeg ammer ca hver 2. time fra kl 18, hver 3. time om dagen og om natten går det 3 til 4 timer mellem hvert måltid.
Vi har dog stoppet med mme, efter at vores sp mente at det var mere træthed og ikke sult der gjorde at han var urolig, fordi han tog jo fint på i vægt. Han fik desuden nogle røde mærker med tør hud - kan det være eksem pga mælken?
Men nu er jeg altså i tvivl - får han nok om aftenen? Da vi en weekend var ude ved nogle venner, gik han totalt overtræt pga for lidt søvn om dagen, og han ville slet ikke falde til ro og sove om aftenen. Han virket sulten, men jeg havde ikke mer i brystet, så vi varmet mme til ham. Han drak 190 ml (!), og faldt derefter hurtigt i søvn. Kan det have været omstændighederne der fik ham til at have behov for så meget?
Jeg blev bare så urolig for om han nu hver aften falder i søvn sulten..
Vi bruger ca en time- halvanden på at lægge ham. Fast rutine med et bad, ind på soveværelset med dæmpet belysning, hvor jeg ammer han. derefter lægger jeg ham i vuggen, synger lidt og putter dynen godt om ham. Her kan han ligge lidt og pludre, før han bliver sur og ulykkelig, og græder - han vil ikke trøstes og vugges i søvn - før jeg lægger mig med ham, og han falder i søvn ved brystet, ca 22.30-23. Han sover så til ca 02, får mad og igen til 05-06. Om dagen sover han en lille time om formiddagen, og lang middagslur, ca 3 timer fra mellem 12 og 13. Sover ca en halvtime om aftenen igen.
Jeg mærker at jeg er urolig og måske ikke så god til at trøste om aftenen fordi jeg er usikker på om han egentlig er sulten, særlig efter at han spiste så meget den ene aften hvor vi gav ham ekstra.. Jeg har følelsen af at han godt kunne blive ved med at sutte når han får sidste måltid inden natten, men brystet er helt slapt og blødt, og det er bare ikke mere.
Synes du jeg skal give ham noget ekstra? Er det bare urolighed der forsvinder med alderen, eller er det noget vi kan gøre anderledes når vi putter ham?
Også lige en lille ting - han fik til jul en lille spilledåse med projektor der viser lysbilleder op i loftet mens den spiller. Er det dumt at han ligger med den nå han skal puttes? Den spiller kun 5 minutter, men er det for meget stimuli lige inden han skal sove?
Hilsen en lidt urolig mor