Svar: Fra lift til tremmeseng 2. del
5. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Albertes mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt høre at I allerede har forsøgt rigtig meget og det som umiddelbart slår mig, når jeg læser dit brev idag er at du blandt andet skriver:
"Vi har kæmpet med hende siden hun var spæd", "hun vil ikke ligge med hovedet ved vores brystkasse, men bliver irriteret", "hun falder aldrig i søvn uden gråd eller uden at blive meget vred" og "nogle gange kan hun være vågen i 5 timer - en gang op til 9 timer" ...
Jeg bliver nødt til at sige, at børn som er meget vågne, som protesterer over at blive puttet og som har svært ved at falde til ro, selvom de ligger på mors brystkasse - men bare virker irriterede - de børn mangler faktisk nogle gange mad ...
Jeg ved at du ammer og jeg har også tidligere rådgivet dig omkring hyppig amning for at øge mælkemængden ... Spørgsmålet er om I skulle prøve at give lillepigen en flaske efter amning og inden hun skal sove, simpelthen for at se om hun så pludselig ville falde i søvn.
Jeg siger ikke at du skal stoppe med at amme, overhovedet ikke. Men det dur altså ikke at hun er vågen i 5-9 timer, bliver ked af det, sur, kører sig selv helt op osv. så synes jeg faktisk I skal prøve at give hende en flaske, for at se om det er her behovet er, om det er det, det handler om.
Du skriver at hun ikke vil tage en sut, det kan jo gøre det svært at få hende til at tage en flaske, men det er et forsøg værd og hvis problemstillingen ligger her, så er det vigtigt at få indført flaske bare en gang dagligt - ellers bliver det rigtig svært at få hende til at tage den ...
Det er et forsøg - hvad tænker I?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske