Svar: Søvnafbrydelser
5. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Z.D
Det er fint at du nu forsøger at køre en fast plan for dagen, hvor din datter får masser af mad og sover på faste tidspunkter og uden at sove for meget. Hendes rytme om dagen, vil naturligt også påvirke hendes rytme om natten - men det tager tid at få skabe nye rutiner ...
Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med din datter nu, hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Måske er hun begyndt at kravle og bevæge sig lidt mere rundt end tidligere og den øgede motoriske udvikling påvirker hende om natten og gør at hun naturligt har svært ved at finde fysisk ro.
Hun drømmer også mere i denne alder, vågner, klynker, smågræder osv. fordi hun drømmer. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten.
Det er derfor en god idé at du ikke tager hende op, når hun vågner men i stedet forsøger at få hende videre i søvnen, hjælpe hende til ro igen, der hvor hun så vidt muligt skal sove.
Hvis hun er glad, så lad hende sætte sig op, klappe osv. Det sker der jo i princippet ikke noget ved. Idéen er netop at hun skal finde ud af at du ikke kommer og tager hende op og er parat til at lege, hun skal ligesom lære at det er sengetid nu, hun skal sove. JO mere du tager hende op, går i stuen, tænder lys osv. jo mere tror hun det skal være sådan. Så start med at lade hende sidde og se om hun så ikke af sig selv falder til ro og sover videre, når hun finder ud af at du ikke reagerer :)
Bliver hun ked af det eller virker til at have behov for at blive ammet, så skal du naturligvis trøste og give hende brystet som du plejer, men ikke før hun virker til at have det behov.
Det er vigtigt at hun ikke begynder at indhente sin forsømte nattesøvn om dagen, så du skal stadig tage hende op om morgenen og lade dagen starte som den plejer, ligesom hun heller ikke skal sove for lang en middagslur osv. Det er vigtigt at hun vendes til en rytme, hvor det er om dagen man er aktiv og vågen og om natten skal lyset slukkes og underholdning og aktivitet holdes nede. Hun behøver således heller ikke komme op og blive skiftet om natten, hvis hun kun har tisset i sin ble - så lidt aktivitet som muligt.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske