Svar: Ammestop + spisning
5. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Trine
Når jeg ser din plan for dagen så lyder det som om at jeres dreng er fint dækket ind. Han får tilbudt flere små måltider dagen igennem og får variation af forskellige fødevarer. Du bliver nødt til et eller andet sted at gå ud fra, at han har en naturlig evne til at regulere sit behov selv.
Det betyder således ikke så meget, hvis han nogle gange kun spiser lidt, fordi han til et af de andre måltider så vil spise lidt mere. Netop fordi han tilbydes lidt og tit, så får han stadig sit behov dækket.
Det er normalt at børn i jeres søns alder lukker munden for skeen, drejer hovedet og skubber tallerkenen væk. Ofte handler det om at de gerne vil spise selv, men ofte handler det også om at de nu har mere vilje og selvstændighed. Han protesterer sandsynligvis også over at skulle have ble på, han protesterer over at skulle have overtøj, handsker og hue på. Og det at lukke munden er også en måde at sætte sin vilje igennem.
Den naturlige lyst til at putte i munden og smage har han ikke mere, så det er svært at introducere nye madvarer og ny smag - han føler sig mest tryg ved det han kender. Han er også for lille til at du kan stille særligt mange krav omkring måltidet og det bedste du kan gøre er faktisk at give ham lidt madro og servere lidt forskelligt og så lade ham vælge.
Jeres dreng har fået rigtig meget mælk i en længere periode og han skal lige finde ud af / hans krop skal vænnes til at behovet for mad nu netop skal dækkes ved at indtage mad. Han er sandsynligvis på grund af sit store indtag af mælk om natten vant til at spise meget små portioner af gangen og det tager tid at få nye spisevaner om dagen. Det er dog vigtigt at du ikke presser ham og så netop som du skriver sige til dig selv, at han ikke vil sulte sig selv.
Det er altid enormt frustrerende, når børn ikke vil spise. Vi ved jo hvor meget det betyder for deres trivsel og udvikling, hvor vigtigt det er. Samtidig virker det ofte provokerende, når man har stået og lavet mad, forsøgt at gøre det lækkert og indbydende og virkelig gjort en indsats for at det skal lykkes - og så vender barnet fortsat bare hovedet væk.
Du skriver at din dreng endnu ikke er så god til at tygge ... Jeg tænker at du skal prøve at give ham mad der skal tygges og mindre mad med ske. Det er vigtigt at han begynder at spise selv og også begynder at spise med bestik. For ofte handler barnets protest ikke så meget om maden, men om at blive madet. Når børn gentagende gange afviser mad, så kan det meget vel hænge sammen med at barnet har et ønske om at spise selv og derfor skal han naturligvis tilbydes mad, som han selv kan spise.
Han er aldersmæssigt på grænsen til at kunne begynde at spise med en ske, men han skal have lov til at prøve. En gaffel kan han sagtens spise med. Du kan også give ham større stykker brød, f.eks. give ham 1/4 skive, som han kan sidde med og gnave af, ligesom han kan få en halv eller hel frikadelle i hånden - det at få større stykker som han selv kan spise med, kan gøre hans indtag større, han er måske lidt træt af hapsere ...
Du skal være bevidst om hvordan du reagerer, når han ikke vil have det du tilbyder ham. Ofte forsøger vi alverdens krumspring for at få mad i vores børn. Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre kræver at man skal smage osv - der er masser af muligheder og det hele naturligvis af bekymring og af omsorg for ens barn.
Men han finder meget hurtigt ud af at han ved at lukke munden og skubbe maden væk får en reaktion og derved bliver centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det ... Det er dog en uheldig cirkel at komme ind i, så prøv at give ham madro og lad ham selv spise lidt af det forskellige du serverer :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske