Svar: Græder og vil ikke sove
4. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev, det er fint at du skriver tilbage :)
Det lyder som om at din dreng har et meget stort behov for tryghed og nærhed. Han har aldrig rigtig lært at sove i sin barnevogn eller i sin seng og det er naturligt at han så protesterer over dette nu. Det tager tid at lære dette, det er en helt ny verden for ham.
Det vil for det første være rigtig godt, hvis du en gang dagligt kunne lære ham at sove i sin vogn. I stedet for at putte ham og starte med at lægge ham der, så skal du lade ham sidde op. Han skal sidde og kigge på verden, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt med indtryk. Først når han næsten sover og du kan se at han falder sammen og er lige ved at lukke sine øjne, så lægger du ham ned. Hold øje med klokken, det giver dig lidt idé om hvornår han rette puttetidspunkt er.
Dernæst tænker jeg at det vil være nødvendigt at du i en periode lægger dig med ham og lader ham sove tæt op af dig. I kan lægge jer i dobbeltsengen og du kan amme ham i søvn. I stedet for at sidde med ham i favnen og vugge ham, skal du altså lære ham at sove ved siden af dig. Holde dine hænder på hans krop, kærtegne og berolige ham og lade ham spise sig i søvn hos dig.
Gardinerne skal trækkes for, lyset skal slukkes, han skal være fyldt godt op med frokost og så skal han have mælk og tæt til dig lulles i søvn. Lige nu handler det mere om at han skal komme ind i en rytme om at sove gode og længerevarende lure og det handler mindre om hvordan han falder i søvn - gør det ikke til et problem at han ammes i søvn til sin middagslur.
Det kan have noget at sige, at du i et par måneder har forsøgt at putte ham i seng, hvor han 'har grædt i timevis' som du skriver. Så har han en følelse af ubehag forbundet med sin seng og med at sove og vil naturligt ikke være der, men vil protestere over at blive lagt der ... :( Det er derfor vigtigt at gøre det at skulle sove og overgive sig til søvnen til noget hyggeligt og rart og derfor er det slut med at kæmpe for at få ham til at sove.
Forestil dig at der kører et søvntog og at det gælder om at springe på toget, når det kommer forbi. Hvis I kommer for sent, så er I nødt til at vente på at det næste kommer, det samme hvis I kommer for tidligt. Der er ingen grund til at ligge og vente i sin seng på at det skal komme, det er frustrerende for alle. Så hvis din dreng ikke kan falde til ro inden for 5-10 minutter, men tydeligt viser at han ikke vil være der - så tag ham op, glem alt om at han skal sove et øjeblik. Tag ham med ind i stuen, lav noget andet og vent så på at næste søvntog kører forbi.
Det tager måske 20 minutter, måske 40 minutter og når det så kommer, så prøver du igen. Samme ritual, rolig, amme, putte, kærtegne osv. lulle ham til ro, hjælpe ham med at overgive sig til søvnen trygt og godt, så han netop begynder at forbinde det at skulle sove med noget rart og noget han ikke skal stritte imod.
Det ville være rigtig dejligt, hvis de 2 x ½ time formiddag og middag kunne blive slået sammen til en lur og han så om eftermiddagen kl. 13.30 kunne sove et par sammenhængende timer f.eks. startende med at sidde i sin barnevogn eller blive puttet ved siden af dig i din seng. Han har jo tilsyneladende en rytme, hvor det passer godt netop at skulle sove omkring den tid og det er vigtigt at udnytte dette.
Måske ville det være en idé at få en bedstemor eller en anden til at passe ham et par timer i løbet af dagen. NOgle gange gør det underværker at få en anden til at tage over, give mad, putte til lur osv. Og så kan du lave noget for dig selv imens og forsøge at finde lidt fornyet energi. Nogle gange kan situationen godt være blevet så anspændt at en anden må på banen, simpelthen for at få brudt det hele, så du kan overveje den mulighed ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske