Brev:
Aftenputning og natteroderi
4. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Aftenputning og natteroderi
Hej Helen.
Det andet jeg gerne vil vende med dig er vedr. søvn.
Jeg har før skrevet til dig fordi vi har haft en del problemer med at få ham til at sove om aftenen og har brugt flere timer på det og hvor vi var ude i al muligt mærkeligt som feks at tænde en føntørre, da det var det eneste der kunne få ham til at sove.
Men det går heldigvis meget bedre. Men det er ikke helt godt endnu. Vi er nu nede på at bruge i gennemsnit 45 min på at få ham til at sove hver aften. Men hvor vi før var hos ham hele tiden fordi han bare skreg så går vi nu frem og tilbage. Vi har et fast godnatritual og når vi har lagt ham, givet ham sutten og bamserne og sunget godnatsang går vi ud.
Han begynder efter kort tid at pylre/klynke/pive og vi går efter noget tid ind og giver ham sutten og ligger dynen om ham. Denne seance fortsætter vi med indtil han tilsidst falder i søvn. Indimellem ligger han også og snakker og griner og så går vi ikke derind. Nogle gange hjælper det at holde dynen fast om ham og blive ved med det noget tid - andre gange gør det ikke.
Jeg ville så gerne at vi kunne lære ham at falde i søvn uden at skulle ligge og smågræde og kunne forkorte tiden det tager at få ham til at sove.
Om dagen sover han i sin barnevogn og har gjort det de sidste 3 måneder netop fordi vi havde så svært ved at få ham til at sove herinde for. Det går somregel rimelig smertefrit om dagen. Vi ligger ham i vognen og nogle gange falder han i søvn af sig selv andre gange skal vi lige give ham sutten en ekstra gang eller kører lidt frem og tilbage med vognen. Det tager i gennemsnit fem min om dagen. Jeg synes det er utrolig det kan være så nemt om dagen og så svært om aftenen.
Han sover 2-3 lure om dagen hvor den første ligger fra kl 9-10 til 12-13 altså ca 2-3 timer. Han er så vågen 2-3 timer og sover igen 1-2 timer. Vågner han inden 16 får han en lille 3. powernap men vågner han mellem 16-18 så puttes han til natten omkring kl 20-21.
Har du nogle gode råd til hvordan vi kan gøre putningen endnu nemmere, så det ikke tager så lang tid og så han ikke skal være så ked af det?
Det andet vi bøvler en del med er natteroderi! Hvis man ser bort fra de første par måneder hvor han spiste et par gange og sov mellem amningerne så har han aldrig sovet super godt om natten. Det er dog som med putningen også blevet bedre men fra at være oppe omkring 8-9 gange hver nat så er vi måske "kun" oppe ca. 4-5 gange hver nat. Han spiser omkring midnat og igen sidst på natten eller når han vågner.
Men han vågner mange gange imellem de 2 måltider og piver/pylrer/klynker. Nogle gange hjælper det at give ham sutten og holde dynen om ham men andre gange så er han bare umulig at få til at sove igen. Det værste er at han i den sidste måneds tid måske endda længere er han op til flere gange hver uge (måske 3-4 nætter) begyndt at være vågen i 1-3 timer om natten hvor vi bare ikke kan få ham til at sove. Han er vågen og skiftevis snakker/griner/pylrer-piver-klynker.
Vi er efterhånden ved at være noget frustreret over det da vi får al for lidt søvn om natten.
Kan du evt. komme med gode råd til om der er noget vi kan gøre ved dette.
Jeg håber at det som alt andet bare er en periode men den har bare varet temmelig længe nu synes jeg og jeg trænger sådan til at sove noget mere om natten.
I min anden mail har jeg beskrevet hvad han får og spise mv.
Det skal lige siges at han i øvrigt trives og generelt er super glad og godt tilpas om dagen (på trods af at han overhovedet ikke får sin nattesøvn).
Det blev igen en længere smøre:-)
Med venlig hilsen
en træt mor