Brev:
Søvn, rigtigt og forkert
4. januar 2010
Alder:
19 mdr.
Søvn, rigtigt og forkert
Kære Helen
Ja, jeg har jo skrevet til dig før omkring min datters putning og søvn i det hele taget. Jeg synes nu, at det er ved at være temmelig opslidende. Siden sidst er der også sket det, at jeg venter mig igen og har termin om 5 måneder, så derfor ville jeg gerne have ”styr” på det inden – ikke mindst for min datters skyld, så hun ikke skal føle sig tilsidesat (mere end højst nødvendigt), når lillebror eller søster kommer.
Vi har jo været rigtig slemme til at tage hende ind til os, når hun vågnede om natten – og hun elsker det. Jeg ved ikke om det er årsagen, men i hvert fald vågner hun nu tidligere og tidligere og vil ind til os. Vi kan umuligt få hende til at falde til ro i hendes egen seng. Lige så snart hun lander mellem os sover hun bare. Det er som sådan ikke et problem, men så alligevel – for vi får ikke sovet ordentligt, da hun roder meget rundt om natten og helst vil ligge ovenpå os.
Men det problem, der er det største for os er næsten, at vi ofte må bruge ½ til en 1 time for at få hende til at sove i sin egen seng om aftenen og ofte bliver den 21.30 inden der er voksentid og det svarer til ingen tid, idet vi da er ved at være godt trætte.
Vi putter hende og synger hendes godnatsang som vi altid har gjort, hvorefter vi bliver siddende til hun sover. Hun rejser sig ofte mange gange, hvorefter vi lægger hende ned igen og siger hun skal sove. Oftest protesterer hun ikke. Det er ofte, at hun er næsten ved at sove og så vågner op og skynder sig op at stå – måske fordi hun ”skal holde sig vågen” så vi ikke går?! Så snart vi tager et skridt væk fra sengen græder hun med det samme og bliver vi væk bare et minut eller to er hun fuldstændig opkørt.
Vi ved simpelthen næsten ikke hvad vi skal stille op. Er det tiden til, at gøre det på den ”hårde måde” – altså ”godnat og sov godt” metoden, skal vi have en madras/weekendseng i vores soveværelse, hvor hun kan komme ind når hun vågner (jeg mener hun skal falde i søvn i sin egen seng) – og vil det gøre, at det ikke længere er så ”spændende” at vågne for at komme ind til os?
Har også overvejet at sidde og læse hos hende eller lave noget andet, men hun er utrolig nysgerrig og ”på” hele tiden, så jeg tror umiddelbart det vil forvirre hende. Omvendt vil jeg jo også gerne give hende den tryghed hun har brug for og ikke ”skade” hende eller gør hende unødvendigt ked af det.
Om dagen er hun normalt glad og godt tilfreds, men bestemt og ”kender sine folk”, således at hun ikke bare farer hen til fremmede. Derfor vil hun rigtig gerne have én af os med hele tiden – eller ikke nødvendigvis mor eller far, men bare én. Også selv om hun bare skal fra den ene ende af stuen til den anden. Men hvis hun er glad og leger og vi andre går rundt kan hun sagtens selv gå rundt i hele huset, så er det som om hun glemmer at få én med.
Om dagen er der ingen problemer, hvor hun altid sover i barnevognen, både hjemme og i DP. Hun sover mellem 1,5 og 2,5 time fra omkring kl. 12.
Som sagt er vi ved at være godt slidte af slæbet om aftenen, hvor vi har brug for bare lidt tid til hinanden. Men samtidig også af at spekulere på, hvad der er rigtig og forkert og på at være så usikre – det mærker vores datter formentlig også. Så jeg håber virkelig du kan hjælpe os på vej med nogel gode råd til hvordan vi kommer videre.
Mange hilsner