Brev:
Nat putning
3. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Nat putning
Hej Helen.
Vi har os en dejlig dreng på godt 5 måneder. Han er født på normal vis. Ingen problemer under fødslen, normal vægt og længde.
I vores lille familie er der os - mor og far - vores lille søn og hans dejlige storesøster på snart 4 år. Hun elsker sin lillebror og vi føler vi giver begge børn godt med opmærksomhed - både sammen og hver for sig - altså alene "mor far kontakt"
Min mand arbejder mange timer mandag til fredag. Han er væk når vi andre står op om morgenen og kommer hjem mellem 16 og 17.30 (oftest). I weekends har han vores søn ligeså meget som jeg og generelt er han utrolig god til at gøre alt omkring vores søn som skal gøres. F.eks. har han flere natte måltiderne i weekenderne med flaske (han spiser hver 2. time - dette er et brev for sig, det kommer bagefter :-) ) og han står gerne op tidligt om morgenen med vores søn så jeg kan få en time eller to mere på øjet.
Vi startede ske mad da han var 4 måneder i samråd med vores sundhedsplejerske (pga hyppig spisning om natten)
Han spiser nu grød + frugtmos til middag. Grøntsagsmos + frugt mos til aften og resten af døgnet får han flaske og bryst. Bryst er jeg dog i kraftig nedtrapning på p.t.
Jeg trænger til at blive mig selv igen, synes ikke han mættes ordentligt af mit mælk og har døjet utrolig meget med mælkeknuder. Så han ammes p.t 1 gange om natten og nogle gange 1 gang om eftermiddagen, ellers er det flaske. Jeg regner med at være holdt helt med amning inden for en måned.
Fordi jeg har ammet fuldt ud indtil for ca. en måned siden -altså da han var 4 måneder - har jeg ofte ammet ham til nat (når han skulle i seng) og derefter lagt ham i seng, da det var praktisk når jeg nu alligevel "havde ham i hænderne". Vi opdagede ved 3,5 mdr. alderen at dette ikke var så smart, da han helst ville puttes af mig og ikke min mand... det bevirkede at jeg ingen steder kunne (/kan) tage om aftenen nu hvor der endelig var lidt frihed i forhold til flasken, som min mand jo kunne give.
Vi har siden 3,5 -4 mdr alderen skiftedes til at putte ham, hvad enten han fik bryst eller flaske inden nat, som for ham er kl 19-19.30.
Det er meget svingende hvordan det er gået når det er min mand der har puttet, men nu er det altså ekskaleret i negativ retning.
Vores søn er som tidligere skrevet træt ved 19 tiden. Her går vi alle 4 ovenpå og gør ungerne putteklar. Det foregår hyggeligt. Fælles for vores søns putning er - hvad enten det er jeg eller min mand der putter - at han får en flaske (eller jeg giver bryst)
Jeg ligger ham derefter i seng (som står i vores soveværelse), siger godnat, aer ham ganske kort tid og går ud. Det svinger fra aften til aften hvor mange gange jeg er inde og give sutten igen og ligge dyne over ham, men han er stort set aldrig ked af det. Bliver han alligevel ked, tager jeg ham op og siger "schh schh schh" og luller ham lidt, hvorefter han falder til ro og putter sig.
Når min mand putter ham gør han det samme. Selvfølgelig vil der altid være små små forskelle på os, men det mener jeg jo også vores søn skal lære at "leve med".
Forskellen på vores søn er bare, at når det er min mand der ligger ham ind, går han helt i spåner og græder voldsomt. Jeg kan tydeligt høre forskel på "pyller" gråd og "seriøs" gråd.. og dette er den seriøse.
Så har vi gjort brug af forskellige taktikker.
1. Min mand starter ud og så har vores søn måtte græde og trøstes af min mand (hvilket han ikke kan på dette tidspunkt - kun mor duer) På alle andre tider af døgnet er far lige så god som mor, men ikke her. Dette har stået på i ca. 20 min hvorefter jeg har taget over, fordi vi har følt vi har nået en eller anden grænse. Vi er i tvivl om vores søn "har luret" at mor jo kommer hvis jeg bliver ved med at græde, men føler alligevel han er for lille til "at regne den ud"
2. Vi har forsøgt at gøre hele putte seancen sammen, hvilket har været vellykket, men ikke båret frugt når jeg så efter noeget tid skal "gå" og ikke være med......
Min mand bliver ked af det og frustreret, da han jo gerne vil være med til at give mig den frihed som jeg så gerne vil have til, at kunne tage ud en aften engang i mellem. Ingen af os er vilde med at han skal være alene om aftenen, da han er bange for ikke at kunne trøste og jeg er selvfølgelig ked at give resten af familien en dårlig aften ved at tage afsted for jeg f.eks. kan komme på cafe hygge med en veninde.
Det skal siges at det er afprøvet, at jeg tog afsted ( 2 gange) hvor vores søn var været alene med far og storesøster hele aftenen. Han havde derfor ikke en forventning om at jeg skulle putte. Dette gik heller IKKE! Han græd i 1 time for fuld knald inden han lagde sig til at sove.... Min mand ville ikke ringe mig hjem fordi han vidste jeg havde glædet mig og jeg kunne ikke være glad over at have været afsted da jeg hørte afslutningen på aftenen. Bortset fra putningen havde der ingen problemer været.
Det blev en lang smørre, men håber du har et kvalificeret råd til os. Vi er så kede af på vores søns vejne at putningen skal være så hård... Vi vil virkelig gerne tage kampen op, men synes ikke det hjælper ligemeget hvad vi gør. Skal vi bare acceptere at sådan er han og situationen ligenu? Hvornår skal vi evt. tage kampen igen? Kan han tage skade af at græde sådan hvis vi tager kampen nu? Og hvordan gør vi det bedst muligt?
Vi har jo også storesøster - som jo slet ikke er så stor - at tage hensyn til.... Storesøster og vores søn skal overnatte ved mormor og morfar om 1 mdr, når han er 6 mdr. De ses ofte- ca. en gang i ugen. det er 1. overnatning for vores søn, hvad tænker du om det når far ikke engang kan putte? Mormor er sikker på det nok skal gå og vi er i nærheden men er til stor fest og ville gerne kunne få lidt at drikke... men jeg kan ikke helt slappe af med det i frygt for mine forældre får en træls putning med ham og han får en dårlig 1. overnatning ude....
Puha, det er hårdt :-)
Vi håber meget på du kan hjælpe os!
Med venligste hilsener
fra de frustrerede :-)