Svar: Fra lift til tremmeseng
3. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Albertes mor
Det er helt naturligt at jeres datter har brug for nærhed og fysisk kontakt for at kunne sove, men det er naturligvis uhensigtsmæssigt at I skal vugge/hoppe med hende siddende på en stor bold igen og igen for at få hende til at sove ...
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne indføre et nyt putteritual, som gør hende tryg. Hvis hun føler tryghed ved liften og dens tætte sider, så kan den naturligvis bruges, men hun er jo snart for stor til den ... Derfor kan alternativet være at putte hende i en sovepose, en voksipose, sleebee, duniduo, drømmepose og hvad de nu ellers hedder - og gøre den til en del af hendes putteritual. I stedet for at forsøge at svøbe hende og lægge hende i liften, kan I bruge posen. Den kan bruges både i barnevognen og i hendes seng og hun kan puttes i den indendøre og derefter flyttes ud i f.eks. barnevogn. I har således mulighed for at putte hende og flytte hende næsten sovende ...
Det vil også være en rigtig god idé at indføre en sut og gerne en sutteklud. Det at ligge med noget ved ansigtet vil være rigtig godt og vil være substitut for at ligge ved jeres brystkasse, når hun holdes i favn. Det kan således være lettere at flytte hende fra favn og ned hvor hun skal sove, hvis suttekluden følger med og hun har den tæt ved sit ansigt.
Amning skal fortsat indgå som en del af putteritualet og I skal ikke bekymre jer så meget om hvorvidt hun når at falde i søvn ved brystet eller ej. Lige nu er det et spørgsmål om at hun får sin mælk, falder fuldstændig til ro og føler sig mæt og fysisk afslappet og parat til at sove. Det er vigtigt at tidspunktet er rigtigt, når I putter hende.
Det er fint at hun er vågen ca 2 timer mellem hver lur, faktisk kan hun måske nogle gange godt være vågen i lidt længere tid ... Når hun endelig sover, så sover hun jo faktisk nogle meget fine lure - ofte 2½-3 timer om formiddagen og måske 2 timers middagslur + en powernap sidst på dagen. Det lyder helt okay i forhold til hendes alder og når man ser på den samlede mængde søvn hun får :)
Nogle børn har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen i denne alder, fordi de hellere vil følge med i hvad der sker omkring dem. Det virker næsten som om de protesterer mod at skulle sove, de kan ikke give slip ... Her kan det nogle gange være en god idé at gå i soveværelset, trække gardinerne for og være i mørket. Lægge sig på sengen og amme hende liggende og falde i søvn på den måde, simpelthen for at få ro på hende og få hende skærmet. Det er igen helt okay, I skal ikke spekulere på om det er dårlig vane eller andet, det er jo i princippet også en måde at få ro på og ændret vaner - hun bliver ammet, men ikke vugget/hoppet i søvn :)
Du spørger om det er et spørgsmål om tid før hun kan falde i søvn af sig selv .. og her tænker jeg at det afhænger helt af hvad der ligger i formuleringen "at falde i søvn af sig selv" :) For børn har helt naturligt behov for hjælp til ro, når de skal sove. Det er vigtigt at bruge tid på dette, skærme dem, skabe en hyggelig og rar atmosfære osv. De mindre børn har tit brug for at mærke at man er der, har brug for fysisk kontakt, de lidt større børn har brug for at man sidder på sengekanten, læser en godnathistorie, taler om dagen der er gået. Så alle børn har brug for at man er der for dem, når de skal sove ...
Hos jer vil tingene naturligt ændre sig lidt i takt med at lillepigen bliver ældre. Det at hun på et tidspunkt begynder med lidt skemad osv. vil give mere rytme og fast struktur på dagen og det vil naturligt påvirke hendes søvn og rytme både dag og nat. Det er meget fint at forsøge at køre en rytme med 3 lure dagligt, som I er begyndt på - på den måde arbejder tiden også for jer :)
Tilsidst vil jeg lige nævne, at det er en god idé at bruge liften og stille den i tremmesengen, fjerne kalechen og tilsidst lægge barnet direkte i sengen. På den måde letter man overgang fra lift til egen seng uden større problemer, barnet vender sig til det stille og roligt.
Er det nødvendigt at vugge barnet lidt, så kan man købe f.eks. brio bedrockers til at sætte på sengens ben :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske