Svar: Er begyndt at gylpe
3. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej igen
Det kunne godt lyde som om at du måske lige nu skal prøve at give lidt mindre af gangen, så din dreng bedre kan holde maden i sig. Det er således bedre at give ham 1 dl færdig grød eller mos, vand af kop og tilbyde brystet inden lur - end det er at give ham 1½ dl. og han så afviser brystet eller ender med at få så meget at det kommer retur.
Det er også en god idé at der går lidt tid imellem skemad og tilbud om bryst, så han får skemaden, når han vågner af en lur og tilbydes brystet inden han skal sove igen. På den måde kan der f.eks. godt gå 1½ time imellem at han tilbydes det ene og det andet og derved kan han lettere fordøje noget af det.
I 7 måneders alderen vil det være relevant at tilbyde ham lidt mere mad, altså lidt større mængder af gangen og her trappes nogle af amningerne så ud. Det vil igen give mere ro i maven på sigt, men lige her i overgangsperioden er det vigtigt at han får både mad og mælk :) Men naturligvis ikke i så store mængder, at det kommer retur hver gang han har spist ...
Du skal også medtænke at han naturligt er mere mobil nu, han bruger sig selv meget mere fysisk, ligger mere på maven, triller, skubber sig frem osv. og det betyder at han også lettere end tidligere kommer til at gylpe lidt. Det er helt normalt :)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske