Svar: Mad og lære at spise og drikke selv
3. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Kære mor til sulten dreng
Planen for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som om at jeres dreng spiser godt, sundt og varieret gennem dagen. Jeg synes det er meget fint at bibeholde måltidet sen eftermiddag. Det er meget normalt at børn har brug for et mellemmåltid der og det lyder ikke til at påvirke hans indtag af aftensmad, snarere tværtimod :)
Det er som du beskriver godt med et måltid sidst på dagen, de fleste børn er ret sultne der og det er med til at holde deres blodsukker og dermed humør mere stabilt sidst på dagen.
Det er fint fortsat at lade ham spise med fingrene, men også godt at forsøge med gaffel og ske. De fleste børn vil først omkring 16 måneders alderen mestre at lære at spise med en ske uden at vende den på hovedet, når den føres op til munden, så det skal nok komme stille og roligt :)
Det er en god idé at lade ham sidde med en ske eller gaffel i hånden selv og guide ham. Både ved at motivere ham til det I gerne vil have ham til "ind i munden skat, mam mam, ind i munden" og også ved at han samtidig med at han selv sidder med en ske suppleres af den skemad I giver ham. Han kan altså se hvordan I gør og vil prøve selv.
Det er helt fint at lade ham tage sine madhapsere med fingrene og servere lidt af gangen foran ham, så han ikke propper sig. Det er en fin måde at gøre det på i begyndelsen. Men stille og roligt skal tallerkenen naturligvis stå inden for rækkevidde og han skal lære det opdragelsesmæssige der ligger i at spise maden fra en tallerken og at tallerkenen ikke skal smides på gulvet ...
Maden kan du sætte på gaflen, som han så selv fører til munden, men stille og roligt skal han også selv kunne komme maden på - det burde han kunne med den alder han har nu, hvis han ellers har øvet sig tilstrækkeligt ... :)
Hvis koppen er meget svær for ham, så udskift til en model med to hanke og evt. med låg. Det kan gøre det lettere for ham at styre og få fornemmelsen for at drikke selv uden at spille for meget. "To hænder skat, brug to hænder" er en kort sætning som han hurtigt vil lære og det vil kunne overføres til et glas, så han stille og roligt også lærer at drikke af det.
Han må gerne få samme mad som jer og der er efter 1 års alderen ikke samme begrænsninger i forhold til nitratholdige grøntsager, gluten, surmælksprodukter med højt proteinindhold, honning osv. som der er når børn er under 1 år. Men stadig gælder at han jo ikke har bedst af at spise meget af en ting. Det er stadig bedst for ham, hvis han får lidt af så meget forskelligt som muligt :)
Med hensyn til gylp - er han så nogensinde blevet undersøgt for dette? Det kunne næsten lyde som om at jeres dreng generelt har haft problemer med sin mavemund og svært ved at holde mælk og mad i sig siden han var helt lille. Man taler om refluks, når der er tilbageløb af mad fra mavesækken til spiserøret og det er meget normalt hos spædbørn, men jo ældre barnet bliver og jo mere fast føde barnet får, jo mindre skulle gylpningerne/opkasningerne gerne være.
Så længe barnet trives og tager godt på, så ser man normalt tiden an, men hvis børn over 1 år lider af refluks, så bør det undersøges og det er vigtigt at finde årsagen. Jeg synes derfor du skal tale med lægen om det.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham og med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske