Svar: Hvor meget søvn i løbet af dagen?
19. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sophie
Din datter bør ikke sove efter kl. 16. da al søvn der liggere efter dette tidspunkt, naturligt vil 'æde' af nattesøvnen.
Hvis din datter således er parat til at springe powernappen over sen eftermiddag/tidlig aften, så vil det normalt være fint at vække hende kl. 16 og så putte hende igen ca 19.30 - hun burde kunne holde sig vågen dette stræk.
Lige en overgang har hun måske svært ved det, men så går hun måske bare lidt tidligere i seng nogle dage og det er også okay, hvis hun sover allerede kl. 19. Men det er altså en god idé at vække hende, så hun ikke sover længere end til kl. 16, hvis du gerne vil have hende i seng i nogenlunde tid om aftenen :)
En formiddagslur ligger ofte f.eks. ml. kl. 9.45 til 10.30/10.45. Det er meget normalt at børn i denne alder ikke sover mere end 45-60 minutter om formiddagen. Deres middagslur er dog noget længere, sover her måske fra kl 13/-15.30 og herefter kan hun så holde sig vågen og blive puttet i god tid til natten :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt. Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske