Svar: Hvad med skemaden?

3. juni 2004

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ann

Det lyder umiddelbart som om din datter er meget interesseret i skemad og derfor er det fint at du er begyndt i det små. Sålænge hun er under 9 mdr, skal hovedbestanddelen af hendes mælkeindtag fortsat være ammemælk eller erstatning, så derfor er det fint at hun ammer så godt og trives på din mælk.

I begyndelsen vil børnene spise mindre portioner og du skal ikke 'presse' hende til for meget. En ½ dl er fint i begyndelsen, så hendes mave også vænner sig til den nye kost.

Efterhånden som hun bliver større vil hun kunne spise mere. En portions størrelse varrierer meget, nogle børn spise meget og andre lidt. Det afhænger også af, hvilken grødtype man vælger. Hvis man laver f.eks. grød af rismel, så vil en almindelig portion bestå af f.eks. 1 dl rismel og 2-3 dl vand + ½ dl mælk. Ved majsgrød buger der kun ½ dl majsmel til 2 dl vand + ½ dl mælk. Og det er naturligvis kun en rettesnor.

I begyndelsen vil det være en god idé at tilbyde hende brystet efter et skemåltid, ...

Annonce

... men efterhånden som hun spiser mere skemad og også bliver ældre vil et skemåltid kune udgøre det for en amning. Det går stille og roligt.

Alt efter hvordan din datter trives, kan du måske godt nøjes med et skemåltid om dagen frem mod seks mdr´s alderen. Hvis det går godt med skemaden og hun er glad for det, så sker der ikke noget ved at du tilbyder hende to måltider dagligt. Når du når til at give hende mere end to måltider dagligt, så bør de to måltider være grød og resten være grøntsagsmos.

I princippet kan du starte med grøntsagsmos i stedet for grød, det vurderer du selv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

En plan for to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: amning
Formiddag: amning
Frokost: grød og evt. amning
Eftermiddag: amning
Aften: grøntsagsmos og amning
Sen aften: amning
Nat: amning

Sålænge hun ikke er ældre end hun er behøver du ikke tilbyde vand af kop, det kan komme senere.

Du kan forøvrigt læse mere om 'Den første skemad' i min artikelbase.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. september 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Opstart med mad

Hej Helen Min søn bliver 6 måneder i næste uge og skal derfor opstarte med...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Mælkeforvirring - komælk til baby

Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 9 mdr.

Kiks til baby

Kære Helen Vi er en mødregruppe med børn i alderen 9-10 måneder, som har...

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin