Svar: Hvad med skemaden?
3. juni 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Ann
Det lyder umiddelbart som om din datter er meget interesseret i skemad og derfor er det fint at du er begyndt i det små. Sålænge hun er under 9 mdr, skal hovedbestanddelen af hendes mælkeindtag fortsat være ammemælk eller erstatning, så derfor er det fint at hun ammer så godt og trives på din mælk.
I begyndelsen vil børnene spise mindre portioner og du skal ikke 'presse' hende til for meget. En ½ dl er fint i begyndelsen, så hendes mave også vænner sig til den nye kost.
Efterhånden som hun bliver større vil hun kunne spise mere. En portions størrelse varrierer meget, nogle børn spise meget og andre lidt. Det afhænger også af, hvilken grødtype man vælger. Hvis man laver f.eks. grød af rismel, så vil en almindelig portion bestå af f.eks. 1 dl rismel og 2-3 dl vand + ½ dl mælk. Ved majsgrød buger der kun ½ dl majsmel til 2 dl vand + ½ dl mælk. Og det er naturligvis kun en rettesnor.
I begyndelsen vil det være en god idé at tilbyde hende brystet efter et skemåltid, men efterhånden som hun spiser mere skemad og også bliver ældre vil et skemåltid kune udgøre det for en amning. Det går stille og roligt.
Alt efter hvordan din datter trives, kan du måske godt nøjes med et skemåltid om dagen frem mod seks mdr´s alderen. Hvis det går godt med skemaden og hun er glad for det, så sker der ikke noget ved at du tilbyder hende to måltider dagligt. Når du når til at give hende mere end to måltider dagligt, så bør de to måltider være grød og resten være grøntsagsmos.
I princippet kan du starte med grøntsagsmos i stedet for grød, det vurderer du selv.
En plan for to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: amning
Formiddag: amning
Frokost: grød og evt. amning
Eftermiddag: amning
Aften: grøntsagsmos og amning
Sen aften: amning
Nat: amning
Sålænge hun ikke er ældre end hun er behøver du ikke tilbyde vand af kop, det kan komme senere.
Du kan forøvrigt læse mere om 'Den første skemad' i min artikelbase.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske