Svar: Hvor meget mad i løbet af dagen?
19. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sophie
Det lyder som om at din datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og nu hvor hun er blevet ½ år, er det vigtigt at variere hendes indtag yderligere og også give mere mad i løbet af dagen.
Det er en god idé at begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, ligesom det vil være rigtig godt at lave grøntsagsmos af alle slags grøntsager, jo mere variation og smag du kan give hende, jo bedre er det.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er en god idé at du stille og roligt begynder med kød eller fisk i mosen og det bør koges eller laves i ovn. Du kan selv lave kød eller fiskeboller, som du har liggende i fryseren, men det vil også være udmærket at tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give hende det. Juleaften kan hun få lidt julemad i form af lidt fint hakket/blendet flæskesteg, godt mosede kartofler og brun sovs ... :)
Hun må også meget gerne få frisk frugt, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden at sidde med selv og gumle på. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver rugbrødsbjælker :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Hvis din datter sover sent, så kan du evt. slå morgen og formiddagsmåltidet sammen lidt endnu :)
Frokost 11.30-12: Øllebrød og hveranden dag gerne grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Flaske, tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt som om formiddagen
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over her
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på og opbløde med spyt, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Hun begynder altså at kunne sove igennem - 5-7 timer om natten uden at få mælk :)
Som du kan se skal hun fortsat have en del flasker i løbet af dagen selvom hun tilbydes flere skemåltider dagen igennem. Det er vigtigt for at sikre hende mælk nok.
Stille og roligt forsvinder flasken inden formiddagsluren og den næste flaske der ryger er normalt flasken om eftermiddagen, der i 7 måneders alderen erstattes med en portion grød i stedet ... Men nu har du lidt at arbejde videre med :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig dejlig jul - der i julemandens hjemland :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske