Svar: Vil ikke have mme mere
18. december 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Tristans mor og far
Hvor er det dejligt at det hele går så godt og stille og roligt i den rigtige retning. Det lyder fantastisk at han selv er begyndt at sige flasken fra, det synes jeg I skal udnytte og så stoppe stille og roligt med den. Det er altid lettest at stoppe, hvis barnet selv viser sig parat og det lyder som om at Tristan har det fint uden flaske nu :)
Flaskerne kan stille og roligt skrues ned i indtag, flasken inden sengetid kan erstattes af lidt lun mælk af en kop og så er det sådan.
I må tro på at hvis han drikker godt om dagen, så vil han indtage den mængde væske han har behov for. I må gå ud fra at han har en naturlig evne til at regulere sit behov selv og drikker han vand, når han er tørstig, så er det fint. Hvis han mangler væske aften eller nat, vil han højst sandsynligt vågne og søge dette, så kan han igen få lidt vand og sove videre.
Indtil han er 12 måneder vil det være godt at fortsætte med jern og d-vitamin, du kan bruge det færdigt, du har indkøbt. Herefter kan han evt. overgå til en multivitamintablet, den skal knuses når han ikke er ældre. Derigennem kan han også få lidt ekstra kalk. Men ellers skal hans kalkbehov stilles ved at give ham mælk af kop og lidt yoghurt, ost, sovs osv. i løbet af dagen.
Det anbefales at børn i 12 måneders alderen tilbydes letmælk og får han mellem 350-500ml dagligt, så er han dækket ind. Dette dækkes normalt ved at få et glas mælk morgen og aften, lidt yoghurt som eftermiddagsmåltid og så via den mælk der nu indgår i grød, som sovs osv.
Med hensyn til forkølelse og sygdom, så hører det desværre til, når man starter i pasningsordning. Det kræver normalt 2 vintre at få styrket sit immunforsvar nok til at stå en vinter igennem uden forkølelser i større grad ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig dejlig jul til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske